Pengerusi SPR Datuk Azhar Azizan Harun meninjau proses agihan alat mengundi kepada 125 Ketua Tempat Mengundi di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim di Pontian pagi ini

PONTIAN – Proses semakan peti undi dan agihan peralatan mengundi untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai berlangsung di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim pagi ini.

Proses semakan dan agihan kepada 125 Ketua Tempat Undi dilakukan Penolong Pegawai Pengurus Parlimen Tanjung Piai pada pukul 9 pagi.

Kesemua Ketua Tempat Undi adalah mewakili Dewan Undangan Negeri Pekan Nanas dan Dewan Undangan Negeri Kukup dengan masing masing 60 dan 65 orang, melibatkan 27 Pusat Daerah Mengundi.

Mereka juga dinasihati supaya tidak mendedahkan atau mengambil gambar peti undi, cop, dakwat dan kertas mendaftar pengundi seperti yang ditetapkan peraturan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Pengerusi SPR, Datuk Azhar Azizan Harun tiba ke Dewan Jubli Intan pukul 9.15 pagi untuk meninjau kelancaran proses semakan dan pengagihan alat mengundi sertam menerima taklimat mengenainya.

Lebih 40 pengamal media termasuk jurukamera dan jurufoto media cetak dan elektronik melaporkan perkembangan terkini pada hari terakhir persiapan SPR menjelang hari mengundi esok.

PRK Tanjung Piai menyaksikan pertembungan enam penjuru melibatkan Pakatan Harapan, Barisan Nasional (BN), Gerakan, Berjasa dan bebas.

PH diwakili Karmaine Sardini dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia manakala BN diwakili Datuk Seri Wee Jeck Seng yang pernah menyandang kerusi itu antara 2008 hingga 2018.

Gerakan meletakkan calon wanita, Wendy Subramaniam dan Berjasa yang merupakan dari gabungan Gagasan Sejahtera bersama Pas meletakkan calon Datuk Ir Badrulhisham Abdul Aziz.

PRK Tanjung Piai diadakan berikutan kematian Datuk Dr Md Farid Md Farik yang meninggal dunia pada 21 September lalu akibat komplikasi jantung. – MalaysiaGazette