WASHINGTON – Amerika Syarikat akan mengeluarkan lanjutan dua minggu lesen yang membenarkan syarikat Amerika Syarikat (AS) untuk terus melakukan perniagaan dengan Huawei Technologies Co Ltd dari China, menurut dua sumber.

Lanjutan dua minggu itu adalah jauh lebih pendek berbanding 90 hari sebelum ini dan lanjutan yang lebih panjang dalam kerja-kerja tetapi belum dimuktamadkan kerana halangan peraturan.

Selepas meletakkan Huawei dalam senarai hitam ekonomi pada Mei dengan atas alasan keselamatan negara, Jabatan Perdagangan AS membenarkannya membeli beberapa barang buatan Amerika bertujuan meminimumkan gangguan kepada pelanggannya yang banyak mengendalikan rangkaian di Amerika luar bandar.

Lanjutan itu akan diumumkan pada hari Isnin, apabila lanjutan awal hampir tamat tempoh.

Jurucakap Huawei enggan komen mengenai khabar angin dan spekulasi.

Jabatan Perdagangan turut enggan mengulas.

Setiausaha Perdagangan, Wilbur Ross memberitahu Fox Business Network pada hari Jumaat bahawa beberapa pembawa luar bandar memerlukan lesen sementara dan bergantung kepada Huawei untuk rangkaian 3G dan 4G.

“Terdapat banyak masalah dengan perkhidmatan telefon di komuniti luar bandar – kami tidak mahu mereka keluar. Jadi, salah satu tujuan utama lesen am sementara adalah untuk membiarkan orang luar bandar terus beroperasi, “kata Ross.

Perkembangan itu berlaku di tengah-tengah perbincangan antara Amerika Syarikat dan China yang bertujuan untuk mencapai perjanjian awal untuk menyelesaikan perang perdagangan yang telah berlangsung selama lebih setahun.

Dengan menyenarai hitam Huawei, kerajaan AS berkata, ia mempunyai “asas yang munasabah” untuk membuat kesimpulan bahawa Huawei terlibat dalam kegiatan bertentangan dengan keselamatan negaranya atau kepentingan dasar luar.

Namun, Huawei telah berulang kali menafikan tuduhan itu.

Peguam Negara, William Barr berkata, Huawei dan ZTE Corp “tidak boleh dipercayai,” kerana beliau menyokong cadangan untuk mengharamkan wayarles luar bandar AS daripada mendapat dana kerajaan berjumlah AS$ 8.5 bilion untuk membeli peralatan atau perkhidmatan dari mereka.

Pada bulan Mei, Trump menandatangani perintah eksekutif mengisytiharkan kecemasan kebangsaan dan menghalang syarikat-syarikat AS daripada menggunakan peralatan telekomunikasi yang dibuat oleh syarikat yang menimbulkan risiko keselamatan negara.

Jabatan Perdagangan dijangka membuat pelan penguatkuasaan pada pertengahan Oktober tetapi masih belum menerbitkannya.

Ia juga mempertimbangkan sama ada untuk memberikan lesen individu untuk firma AS untuk menjual komponen kepada Huawei selepas menerima lebih daripada 200 permintaan. – MalaysiaGazette