Kim Jong Un. foto Reuters

SEOUL – Pemimpin Korea Utara, Kim Jong Un dilaporkan memantau latihan tentera udara buat kali kedua dalam tiga hari meskipun Amerika Syarikat (AS) dan Korea Selatan menangguhkan latihan itu bagi memudahkan perbincangan penghapusan nuklear dengan Pyongyang.

AS. dan Korea Selatan berkata, mereka akan menangguhkan latihan ketenteraan Combined Flying Training Event dalam usaha untuk meningkatkan keamanan dengan Korea Utara.

Washington turut menafikan langkah itu adalah konsesi yang lain kepada Pyongyang.

Latihan, yang sudah dirancang untuk dikecilkan dari tahun-tahun sebelumnya, akan mempunyai senario tempur udara simulasi dan melibatkan sejumlah kapal perang yang tidak didedahkan dari Amerika Syarikat dan Korea Selatan untuk menguji kesediaan.

Pada hari Isnin lalu, agensi berita Korea Utara KCNA berkata, Kim mengawasi latihan pendaratan pesawat angkasa sub-unit penembak tepat tentera udara dan anti-pesawat udara Korea Utara.

Kim berkata, Korea Utara perlu melakukan latihan tanpa notis di bawah syarat simulasi perang sebenar “untuk” meningkatkan kesediaan “unit tenteranya, kata KCNA.

Pada hari Sabtu, KCNA melaporkan Kim melihat “pertandingan penerbangan tempur” pegawai pengarah penerbangan tentera  udara dan anti-pesawat udara.

Foto di akhbar negeri Rodong Sinmun menunjukkan dia tersenyum di tengah-tengah juruterbang yang berkumpul di sekelilingnya.

Presiden Donald Trump pada Ahad melalui Twitter memberitahu Kim, “Anda harus bertindak dengan cepat, mendapatkan perjanjian itu” dengan Amerika Syarikat dan menandatanganinya. Jumpa anda tidak lama lagi”. – MalaysiaGazette