Perarakan tentera Pyongyang yang mempamerkan peluru berpandu dan senjata nuklear. foto Agensi

SEOUL – Korea Utara sudah tidak berminat untuk berbincang dengan Amerika Syarikat yang tidak membawa makna, semata-mata untuk Presiden Donald Trump bermegah.

Lantaran itu, Korea Utara menuntut supaya dasar permusuhan Amerika Syarikat dihentikan jika mahu terus berdialog.

Kenyataan itu dikeluarkan oleh Kim Kye Gwan, bekas Menteri Luar selepas Trump meminta Kim Jong Un ‘segera bertindak’ dan memberi isyarat untuk mesyuarat sekali lagi.

Dalam kenyataan kepada agensi berita Pyongyang, Kye Gwan berkata, beliau sudah melihat tweet Trump tetapi perkembangan rundingan hanya sedikit meskipun pertemuan dengan kedua-dua pemimpin itu sudah berlangsung tiga kali sejak bulan Jun tahun lalu.

“Kami sudah tidak berminat dengan rundingan yang tidak memberi apa-apa kepada kami.

“Memandangkan kita tidak mendapat apa-apa sebagai pulangan, kita tidak akan lagi memberi hadiah Presiden Amerika Syarikat dengan sesuatu yang boleh dia banggakan, tetapi mendapat ganti rugi untuk kejayaan Presiden Trump dalam pencapaian pentadbirannya,” kata Kye Gwan.

Ini kali kedua dalam masa kurang dari seminggu Korea Utara mengeluarkan kenyataan secara langsung kepada Trump – langkah yang Pyongyang telah dihindari sejak kedua-dua pihak meneruskan proses dialog yang tidak produktif pada tahun 2018.

Kenyataan berikutnya KCNA memetik Kim Yong Chol, seorang pegawai kanan yang sebelum ini mengetuai rundingan dengan Amerika Syarikat yang mengatakan Washington “tidak boleh bermimpi rundingan untuk menghapuskan nuklear sebelum menamatkan dasar permusuhan” – rujukan jelas kepada latihan ketenteraan Amerika Syarikat dengan Korea Selatan.

“Kami tidak ada apa-apa yang menekan dan tidak berhasrat untuk duduk di meja dengan Amerika Syarikat yang rumit,” kata Kim Yong Chol, sambil menambah bahawa Korea Utara menjangka “pampasan wajar untuk setiap pencapaian pentadbiran Presiden Amerika Syarikat yang telah bercakap terlalu banyak selama lebih setahun”. – MalaysiaGazette