John Boris. foto Agensi

LONDON – Boris Johnson berada di landasan untuk memenangi pilihan raya umum United Kingdom (UK), membuktikan pertaruhannya untuk mengadakan undi awal dan mensasarkan untuk meninggalkan Kesatuan Eropah (EU) bulan depan adalah betul.

Undian yang dijalankan ke atas pengundi-pengundi meramalkan Parti Konservatif Perdana Menteri akan memenangi 368 daripada 650 kerusi di Dewan Rakyat – majoriti keseluruhan besar.

Manakala parti pembangkang utama pula diramal memperoleh 191 kerusi.

Walaupun sesetengah ahli dan penyokong Parti Konservatif mahu Johnson untuk menamatkan hubungan dengan EU sepenuhnya, majoriti besarnya akan memberikannya lebih kuasa untuk mendapatkan jalan sendiri, terutama jika beliau memerlukan masa tambahan untuk berunding dengan blok itu.

“Ini jelas senario impian Johnson,” kata Tim Bale, profesor politik di Queen Mary University of London.

Untuk pemimpin Parti Buruh, Jeremy Corbyn, unjuran itu adalah mimpi ngeri.

Beliau menegaskan segala-galanya dalam rancangan radikal untuk menaikkan cukai untuk industri kaya dan nasionalisasi negara, tetapi kini mungkin menghadapi tekanan yang kuat untuk berhenti jika ramalan itu disahkan dengan keputusan pilihan raya.

Pengundian keluar adalah berdasarkan kaji selidik berjuta-juta orang selepas mereka mengundi.

Ini secara amnya menjadikannya lebih tepat dalam meramalkan hasil pemilihan dalam pilihan raya UK berbanding tinjauan hasrat pengundi yang dilakukan semasa kempen.

Bagi Johnson, majoriti besar akan menandakan kemuncak peningkatan kuasa yang luar biasa.

Selepas beliau mengetuai kempen pro-Brexit tiga tahun yang lalu, Johnson menyaksikan Theresa Maycuba dan berulang kali gagal mengadakan rundingan perjanjian untuk keluar dari EU yang boleh diterima di Dewan Rakyat. – MalaysiaGazette