Kapal Duke yang diserang lanun dan 20 anak kapal dijadikan tebusan. foto Agensi

NEW DELHI – Seramai 20 rakyat India telah diculik lalun daripada sebuah kapal tangki minyak di perairan Afrika Barat.

“Misi kami di Abuja telah dilakukan bersama pihak berkuasa Nigeria, seperti juga dengan pihak berkuasa negara jiran,” kata kementerian itu dalam satu kenyataan.

Pengendali kapal Union Maritime melalui laman sesawangnya berkata, kapal itu diserang ketika membawa bahan bakar ke ibu kota Togo, Lome dari Angola.

Enam lanun dilaporkan telah menaiki kapal yang didaftarkan di Kepulauan Marshall-Islands dan meninggalkan seorang anak kapal yang merupakan rakyat Nigeria.

Kapal tangki Duke itu dimiliki oleh Union Maritime dan dikendalikan oleh V.Ships (India) mengikut pangkalan data Equasi.

Kapal itu berlayar dari Luanda, Angola ke Lome di Togo apabila serangan itu berlaku.

Syarikat itu sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk menyelesaikan kejadian itu.

Industri perkapalan telah memberi amaran dalam beberapa bulan kebelakangan ini mengenai peningkatan serangan lanun dan penculikan di Teluk Guinea, khususnya di sekitar Nigeria.

Pada 5 Disember, lanun menculik 19 anak kapal, semua tetapi salah seorang daripada mereka warga India, dari kapal tangki di luar pesisir Nigeria yang disewa oleh syarikat minyak Perancis, Total untuk menghantar minyak ke India. – MalaysiaGazette