Nurelyani Zabidi bercakap kepada media ketika tinajaun Malaysia Gazette mengenai perkhidmatan yang ditawarkan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) di sekitar Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 23 DISEMBER 2019

KUALA LUMPUR – Bukannya menuntut agar prosedur dilonggarkan, namun agensi kerajaan secara keseluruhan sepatutnya bertindak membantu memudahkan urusan orang awam.

Demikian pendapat majoriti orang ramai yang sering berurusan dengan agensi kerajaan di ibu kota.

Berdasarkan insiden yang tular di media sosial membabitkan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) baru-baru ini, Nurelyani Zabidi, 24 tahun berkata ia tidak sepatutnya berlaku dan perlu dijadikan pengajaran.

Jelasnya, birokrasi agensi kerajaan haruslah berpadanan dengan situasi yang tidak terlalu menyusahkan orang awam.

“Tidak patut apa yang berlaku mengaitkan KWSP baru-baru ini.

“Mereka sepatutnya dalam berhadapan dengan orang awam perlu menyediakan prosedur yang memudahkan berdasarkan situasi.

“Ini bukannya bermakna kita orang yang berurusan dengan KWSP menjangkakan semua prosedur terlalu mudah tetapi bukan sahaja KWSP agensi kerajaan yang lain pun sepatutnya melihat kepada situasi. Birokrasi perlu namun kena padan dengan situasinya,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Beliau berkata demikian semasa tinjauan pendapat orang ramai tentang kejadian pesakit kanser tahap empat terpaksa diusung ke pejabat KWSP di Johor Bharu semata-mata untuk membuat pengesahan cop jari bagi memohon pengeluaran wang caruman bagi tujuan rawatan.

Bagaimanapun KWSP semalam memohon maaf atas perkara yang berlaku dan mengaku ia berpunca daripada kelemahan dan kekurangan agensi itu.-

Meskipun tidak pernah berhadapan dengan masalah birokrasi keterlaluan dengan agensi kerajaan, Mohd Jafri Tarmizi, 39 yakin apa yang berlaku kepada KWSP baru-baru ini turut memberi impak kepada agensi yang lain.

Mohd Jafri Tarmizi bercakap kepada media ketika tinajaun Malaysia Gazette mengenai perkhidmatan yang ditawarkan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) di sekitar Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 23 DISEMBER 2019

Semua agensi perlu meningkatkan kecekapan mereka dalam mendapatkan maklumat orang ramai yang berurusan menerusi cara yang lebih efisyen.

Kecekapan bukan untuk kesenangan sebelah pihak  iaitu orang awam yang mempunyai hak mereka, dalam masa yang sama ia memudahkan kedua-dua pihak.

“Buat masa ini semua agensi kerajaan yang saya pernah berususan tidak ada masalah. Berdasarkan isu KWSP baru-baru ini mungkin ada selisih faham yang berlaku, tapi bagi saya perkara itu, birokrasi itu selalunya berlaku namun ia tetap tidak patut berlaku.

“Apatah lagi melibatkan orang awam yang mahu mendapatkan hak mereka sendiri, wang mereka dalam KWSP tapi sangat sukar untuk mendapatkannya walaupun atas sebab tertentu dan mendesak

“Jadi bukan sahaja KWSP, agensi lain juga perlu menjadikan perkara yang berlaku ini sebagai pengajaran,” katanya.

Salehpuddin Rumaling, 40 tahun sependapat dengan Mohd Jafri namun beliau tidak mahu menghukum semua agensi dengan menyifatkan kesemuanya memberikan perkhidmatan yang mengecewakan.

Salehpuddin Rumaling bercakap kepada media ketika tinajaun Malaysia Gazette mengenai perkhidmatan yang ditawarkan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) di sekitar Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 23 DISEMBER 2019

Beliau pasti ia hanya berlaku akibat kegagalan KWSP cawangan Johor menggunakan cara yang lebih mudah.

“Kita tidak boleh menghukum 100 peratus semua agensi kerajaan mengecewakan, ada yang iya, ada yang tidak. Tidak semuanya. Mungkin ada cawangan agensi kerajaan yang kurang efektif,” katanya.

Namun beliau bersetuju kecaman terhadap KWSP yang tidak membantu pemegang akaun yang jelas sudah tidak mampu bergerak itu kerana gagal memberikan kerjasama yang baik.

Tambahnya, sekiranya ada pelanggan mereka yang terlalu uzur untuk datang sendiri berurusan pegawai, bukan sahaja KWSP malah mana-mana agensi kerajaan, mereka perlu bertanggungjawab untuk turun padang.

“Kejadian viral baru-baru ini bagi saya orang awam sudah tentu ada masalahnya sendiri, jadi dalam keadaan tertentu lebih baik pegawai KWSP yang berjumpa dengan pemegang akaun bukan untuk semua keperluan, tetapi jika terdesak.

“Daripada situ pegawai mereka akan tahu keadaan sebenar,” katanya lagi.

Selvy a/p Veerapathiran, 47 menyifatkan birokrasi dan prosuder agensi kerajaan pada masa kini berada pada tahap tidak terlalu memuaskan namun tidaklah terlalu mengecewakan.

Ini kerana terdapat perkara tertentu yang patut dipertimbangkan semula khususnya aspek tempoh prosuder termasuklah ketetapannya, jelas beliau.

Selvy Veerapathiran bercakap kepada media ketika tinajaun Malaysia Gazette mengenai perkhidmatan yang ditawarkan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) di sekitar Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 23 DISEMBER 2019

“Agensi kerajaan ini pada saya ada yang menyukarkan orang awam, perlukan bukti yang kadang-kadang tidak masuk akal seperti yang berlaku pada pesakit kanser tahap empat baru-baru ini. Bukan mahu prosuder dilonggarkan namun sepatutnya berpada-padalah kan,” katanya.

Tidak pernah berhadapan dengan layanan buruk daripada agensi kerajaan, Jegatheswaran a/l Thirunadesan, 57 pula tidak berpuas hati dengan institusi perbankan khususnya dalam urusan untuk mendapatkan semula wang.

Tidak mahu menamakan nama bank itu, Jegargeswaran berkata, prosuder bank pada masa ini ternyata tidak membantu memudahkan pelanggan apatah lagi yang berusia sepertinya.

“Saya terkejut juga, agensi kerajaan yang saya pernah berurusan sebelum ini memang tiada masalah, cuma berkenaan wang tidak dituntut.

“Di bank tertentu ini, mereka cetak bagi kita untuk beritahu pergi ke setiap bank kembali untuk mendapatkan surat pelepasan, padahal mereka tahu kita ada wang dari bank mana. Kenapa perlu menyusahkan pelanggan pergi ke setiap bank kalau mereka ada rekod dan bukti?

“Itu yang bagi saya menyusahkan pelanggan, institut perbankan ini,” katanya. – MalaysiaGazette