TERKINI : Visa 15 Hari Pelancong China Diteruskan, Tapi Rakyat Kena Hati-hati – Tun Mahathir

KUALA LUMPUR – Visa 15 hari yang diperuntukan kerajaan Malaysia kepada pelancong China ke negara ini akan diteruskan, kata Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Belaiu berkata, walaupun negara ini berdepan dengan ancaman penyakit Coronavirus, kerajaan akan mengambil langkah berjaga-jaga termasuk menggalakkan memakai topeng muka jika perlu.

Tambahan pula katanya, kerajaan China juga sekarang ini tidak menggalakkan rakyat mereka keluar masuk ke negara lain bagi mencegah penyakit itu merebak.

“Di Wilayah Wuhan misalnya, 11 juta rakyatnya dikuarantin, tidak boleh keluar dan masuk. Begitu juga rakyat Malaysia, kalau boleh berhati-hati melawat negara itu atau batalkan saja sehingga keadaan kembali pulih.

7 Komen

  1. Menteri Bodoh semua bermula perdana menteri hinggalah Adun dengkil Larikkkkk ‍♂️ Semua Statement isap dadah… dan berniat selfish semuanya…. saya tiada disitu… saya hanya kesitu untuk berbincang hal rakyat pukul 3pagi saya tak tahu itu dadah…. saya sangkakan itu cream…. macam serbuk cream untuk coffee kat McD…. ‍♂️‍♂️‍♂️ Babi punye Statement hancing…. mengencing….

  2. https://www.bharian.com.my/dunia/asean/2020/01/649946/pelancong-wuhan-di-boracay-diterbangkan-pulang-ke-china

    ILOILO CITY: Ratusan pelancong China dari Wuhan yang sedang bercuti di Pulau Boracay, Filipina akan diterbangkan pulang berikutan perintah berkurung dikenakan terhadap Wuhan.

    Penduduk tempatan Boracay sudah mula mempersoalkan kenapa penerbangan membawa pelancong dari pusat tercetusnya wabak baharu itu hanya dihentikan Khamis lalu.

    Jurucakap Pihak Berkuasa Penerbangan Awam (CAAP) Filipina, Eric Apolonio, berkata Pan Pacific Airlines dan Royal Air Charter akan menghantar pelancong dari Wuhan itu, yang tiba di Filipina sebelum perintah berkurung diisytiharkan.

    kedua-dua syarikat itu mengendalikan enam penerbangan sewa khas dari Wuhan ke Kalibo setiap minggu.

    Penerbangan terakhir Pan-Pacific Airline dengan 135 penumpang tiba di Kalibo International Airport (KIA) sekitar jam 6 pagi Khamis lalu, sebelum perintah berkurung diisytiharkan di Wuhan.

    Wakil syarikat penerbangan terbabit, selepas perjumpaan dengan Lembaga Aeronautik Awam dan CAAP, memutuskan untuk menggantung semua penerbangan antara Wuhan dan Kalibo sehingga diberitahu kelak.

    Apolonio berkata 135 penumpang terakhir dari Wuhan itu dibenarkan mendarat dan meninggalkan pesawat di Boracay selepas pemeriksaan ketat oleh Biro Kuarantin.

    “Penumpang di KIA diperiksa secara individu dengan pengimbas haba dan sesiapa yang menunjukkan simptom coronavirus atau peningkatan suhu badan, dirujuk ke hospital,” katanya. – Philippine Daily Inquirer/ANN

  3. Larang rakyat msia ke china bukan larang rakyat china datang msia ,rakyat msia x bodoh nk pergi cari penyakit yg kerajaan msia kerana x larang rakyat china datang ke msia buat masa sekarang buka selama nya di larang masuk hanya ketika ini saja , jagalah rakyat sendiri supaya tidak berjangkit ,bodoh sungguh lah

  4. Mahadir dah tua nyanyuk lupa ape di cakap.. Semua gara3 nl jaga hati orang2 china baik di negara china dan juga cina sepet nalaysia… Harap2 1 keluarga yg berkenaan kena virus tu dulu baru tua ni nk sedar diri dh nyanyuk

Comments are closed.