Mahmoud Abbas. foto Agensi

TEBING BARAT – Presiden Palestin, Mahmoud Abbas akan bercakap di Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dalam dua minggu akan datang mengenai pelan perdamaian Timur Tengah yang dicadangkan oleh Amerika Syarikat (AS), menurut wakil Palestin di PBB, Riyad Mansour.

Mansour memberitahu wartawan, beliau berharap Majlis Keselamatan yang terdiri daripada 15 anggota, pada mesyuarat yang sama, bakal mengundi draf resolusi mengenai rancangan keamanan Israel-Palestin yang diumumkan oleh Presiden A.S. Donald Trump pada hari Selasa.

Walau bagaimanapun, Amerika Syarikat pasti akan mendapat veto kepada mana-mana resolusi seperti itu, kata para diplomat yang membenarkan Palestinmengambil teks draf itu kepada 193 ahli PBB, yang mana undi secara terbuka menunjukkan bagaimana rancangan perdamaian Trump telah diterima di peringkat antarabangsa.

“Kami akan berusaha sebaik mungkin dengan rakan-rakan untuk mendapatkan resolusi draf paling kuat dan untuk menerima undi yang paling kukuh dan paling besar untuk menyokong resolusi itu,” kata Mansour.

Namun, beliau tidak memberikan butiran mengenai teks itu.

“Sudah tentu kami ingin melihat pembangkang yang kuat dan besar untuk rancangan Trump ini,” katanya bersama wakil Tunisia ke PBB, Moncef Baati, yang kini berkhidmat selama dua tahun di Majlis Keselamatan itu.

Beliau berkata, Abbas akan menggunakan lawatannya ke PBB di New York untuk “meletakkan reaksi seluruh rakyat dan kepimpinan Palestin kepada antarabangsa terhadap pelanggaran hak-hak kebangsaan rakyat Palestin oleh pentadbiran Trump.”

Wakil Israel di PBB memberi isyarat sedang menyediakan tindakan dalam maklum balas rakyat Palestin melalui satu kenyataan bahawa ia “berusaha untuk menghalang usaha tersebut akan mengetuai kempen diplomatik bersama dengan Amerika Syarikat.

Rakyat Palestin boleh mendesak Majlis Keselamatan PBB untuk menolak pelan damai Amerika atau elemen-elemennya seperti langkah Israel untuk memohon bidang kuasa ke atas penempatan Tebing Barat dan pengiktirafan yang dirancang oleh Amerika Syarikat.

Veto Amerika Syarikat mengenai resolusi Majlis Keselamatan itu kemudiannya membenarkan rakyat Palestin untuk mengadakan sesi khas kecemasan dalam Perhimpunan Agung untuk membincangkan isu yang sama dan mengundi pada resolusi yang sama.
Resolusi Perhimpunan Agung tidak mengikat, tetapi membawa pengaruh politik.

Perhimpunan Agung pernah mengadakan sesi khas kecemasan pada Disember 2017, atas permintaan negara-negara Arab dan Islam susulan keputusan Trump mengiktiraf Baitulmuqaddis sebagai ibu negara Israel.

Pada mesyuarat itu, Perhimpunan Agung menerima resolusi yang meminta pengisytiharan Trump ditarik balik.

Beberapa hari sebelum ini, draf teks yang serupa telah dimansuhkan oleh Amerika Syarikat dalam Majlis Keselamatan yang terdiri 15 anggota.

Sebanyak 128 negara menyokong resolusi Perhimpunan Agung, sembilan mengundi dan 35 menafikan.

Manakala 21 negara tidak mengundi.

Berikutan itu Trump telah mengancam untuk memotong bantuan kewangan kepada negara-negara yang mengundi yang tidak menyokongnya. – MalaysiaGazette