Gambar hiasan Covid-19

WUHAN – Kajian mengenai wabak Covid-19 mendapati hampir dua kali ganda kakitangan perubatan di China telah dijangkiti dengan virus berkenaan.

Satu pasukan di Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) China mengkaji sebanyak 72,314 kes pada 11 Februari, yang mana 44,672 orang telah disahkan dijangkiti wabak itu.

Kajian itu diterbitkan semalam (17 Februari) oleh Chinese Journal of Epidemiology

Para penyelidik mendapati seramai 3,019 pekerja perubatan telah dijangkiti, di antaranya 1,688 pesakit berada dalam keadaan yang teruk atau kritikal.

Setakat 11 Februari, kerajaan mengakui lebih daripada 1,700 pekerja perubatan di seluruh negara disahkan mengalami wabak itu, hampir 90 peratus daripada mereka di Hubei, kata Timbalan Ketua Suruhanjaya Kesihatan Kebangsaan China, Zeng Yixin pada sidang akhbar Jumaat lepas.

Kadar kematian keseluruhan dalam kalangan kes yang disahkan adalah 2.3 peratus, menurut penyelidik CDC.

Di wilayah Hubei, yang pusat epidemik, kadar kematian ialah 2.9 peratus, berbanding 0.4 peratus di seluruh negara, menurut kertas itu.

Bagi pesakit yang berumur lebih daripada 80 tahun, kadar kematian mungkin setinggi 14.8 peratus.

Menurut kajian itu, doktor dan jururawat di Wuhan telah menghadapi risiko jangkitan tertinggi, terutama pada awal Januari.

Dalam tempoh 10 hari pertama bulan Januari, hampir 40 peratus kakitangan perubatan yang dijangkiti mengalami kemerosotan sebelum kadar itu menurun pada bulan Februari.

Di antara 1,688 orang kakitangan yang kritikal, 64% peratus berada di Wuhan dan 23.3% di kawasan lain di Hubei.

Antara pesakit-pesakit tersebut, 49% meninggal dunia.

Menurut Keadaan Kesihatan Kebangsaan, pesakit dalam keadaan kritikal mengalami kegagalan pernafasan yang memerlukan pengudaraan mekanikal, atau kejutan, atau kegagalan organ lain yang memerlukan penjagaan intensif.

Sehingga 11 Februari lalu, 4.7% pesakit yang dijangkiti di seluruh China berada dalam keadaan kritikal.

Kajian itu melaporkan 13.8% lagi pesakit berada dalam keadaan teruk, bererti kesukaran bernafas, pengambilan oksigen yang rendah, pelbagai luka paru-paru atau keadaan klinikal lain yang memerlukan kemasukan ke hospital.

Kajian itu tidak memberikan butiran tentang bagaimana pekerja perubatan dijangkiti atau mengapa langkah perlindungan gagal.

Laporan mendalam Caixin menunjukkan bahawa pada peringkat awal wabak itu, doktor yang tidak dikenali mempunyai hubungan rapat dengan pesakit yang dijangkiti tanpa perlindungan yang mencukupi dan kekurangan bekalan perlindungan dan peralatan yang tidak bermutu juga menyebabkan pekerja terdedah kepada jangkitan.

Kertas ini memberikan penemuan yang berbeza dari kertas lain yang diterbitkan minggu sebelumnya.

Kajian baru itu berkata, tiada bukti kejadian “penyebar” di mana-mana hospital.

Kertas terdahulu, yang dihasilkan oleh Zhong Nanshan, ahli epidemiologi China yang menemui SARS pada tahun 2003 berkata, ia tidak dapat menghalang kehadiran “penyebar super”, ditakrifkan sebagai satu orang yang menghantar jangkitan kepada lebih daripada 10 yang lain.

Kajian awal membabitkan kira-kira 1,000 kes dari 1 hingga 29 Januari lalu.

Kes awal menunjukkan virus Covid-19 mungkin kurang menjejaskan berbanding SARS atau MERS, tetapi kerana jumlah kes meningkat dengan pesat, virus baru kelihatan boleh berjangkit lebih kepada dua orang yang lain.

Sebelum 31 Disember, hampir semua kes di Hubei, tetapi hanya dalam tempoh 10 hari, pesakit dilaporkan di 20 wilayah dan dalam 10 hari berikutnya ia merebak ke 30 wilayah, kata para penyelidik.

Keluk wabak menunjukkan tanda-tanda perlahan, menunjukkan langkah-langkah seperti mengehadkan aliran orang, mengurangkan hubungan manusia dan pendedahan maklumat wabak pada frekuensi tinggi melalui pelbagai saluran mungkin membantu untuk meredakan wabak, kata kertas itu.

Beberapa soalan penting tidak dijawab, termasuk mengenal pasti punca virus, tempoh jangkitan, laluan penghantaran, kaedah rawatan dan pencegahan yang berkesan. – MalaysiaGazette