Lim Guan Eng

KUALA LUMPUR – Pakatan Harapan (PH) masih mendapat sokongan majoriti di Parlimen meskipun 11 ahli Parlimen PKR dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) keluar daripada parti itu.

“Saya menolak perselisihan yang kita tidak mempunyai majoriti. Saya fikir ia boleh diuji di Parlimen apabila kita bersama pada bulan Mac (Sidang Dewan Rakyat).

“Sebilangan besar pihak sedang mengadakan persidangan akhbar (sekarang), jadi mengapa kita tidak menunggu siri sidang akhbar ini dibentangkan, maka saya fikir kita dapat membincangkan perkara ini secara terperinci sama ada esok atau pada hari-hari yang akan datang,” kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Beliau berkata, pergolakan politik yang tidak dijangka itu berpunca daripada tindakan Bersatu dan beberapa Ahli Parlimen PKR yang memilih untuk membentuk kerajaan pintu belakang dengan Pembangkang.

“Jelas sekali Dr Mahathir tidak dapat menerima itu,” katanya.

Ditanya bagaimana perasaannya tentang “pengkhianatan” oleh Bersatu dan beberapa pemimpin PKR tertentu, Guan Eng berkata, beliau melihat kepada perasaan rakyat Malaysia ketika ini.

“Mereka berasa keliru dengan semua manipulasi dan kebencian politik ini. Ia seperti Game of Thrones. Ia tidak perlu. Kenapa ada drama ini apabila kita harus memberi tumpuan kepada peningkatan ekonomi dan kehidupan rakyat Malaysia.

“Kenapa bercakap mengenai kedudukan dan keuntungan diri? Saya rasa ini sangat tidak bertanggungjawab dan saya fikir kita harus memberi tumpuan kepada rakyat,” ujarnya.

Pada masa yang sama, Guan berkata, Ahli Parlimen DAP tidak ada kaitan dengan “Langkah Sheraton”, dalam rujukan yang jelas mengenai pertemuan yang melibatkan pemimpin Bersatu, Barisan Nasional, PKR, Pas, dan Gabungan Parti Sarawak (GPS) pada malam semalam.

“Kami tidak ada kena mengena dengan ‘langkah Sheraton’. Ini adalah tidak berperlembagaan terhadap amalan demokrasi yang betul. Ia juga satu usaha untuk melemahkan kehendak rakyat.

“Ini bukan demokrasi. Ini adalah oportunisme politik yang tulen dan ia harus ditolak oleh semua rakyat Malaysia. Bagi mereka yang melakukan aktiviti seperti itu, ia memalukan kamu,” tambahnya. – MalaysiaGazette