Dr. Maszlee Malik.

KUALA LUMPUR – Bekas Menteri Pendidikan Maszlee Malik menyatakan sokongan kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri kelapan.

Jelasnya, beliau sukar untuk bekerjasama dengan UMNO yang digelarnya sebagai individu yang terlibat dengan budaya rasuah dan kini sedang diadili di mahkamah.

“Bersatu telah memutuskan untuk keluar daripada Pakatan Harapan. Bersatu pada asalnya telah mencalonkan YAB Tun Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri. Setelah mendapat keputusan daripada pihak Istana, Bersatu kemudiannya memutuskan untuk mencalonkan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri.

“Namun, situasi ini sekali lagi menemui jalan buntu dan ini memberi impak yang tidak baik untuk negara, ekonomi dan kesejahteraan hidup rakyat dan tidak menguntungkan sesiapa.

“Ini membuatkan saya terpanggil untuk tampil dan menyatakan prinsip saya. Prinsip saya jelas, rakyat harus menjadi keutamaan. Kestabilan negara harus disegerakan,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Ahli Parlimen Simpang Renggam itu juga menyeru semua ahli parti untuk kembali bersatu dan meletakkan kepentingan negara mengatasi kepentingan politik. – MalaysiaGazette