Saksi, Leong Siew Kong hadir pada perbicaraan 47 pertuduhan puluhan juta ringgit dana milik Yayasan Akalbudi melibatkan bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 03 MAC 2020.

KUALA LUMPUR – Seorang Pengurus Malayan Banking Berhad (Maybank), Leong Siew Kong hari ini mengesahkan beberapa dokumen transaksi kewangan membabitkan firma guaman, Tetuan Lewis & Co. yang dikemukakan kepada Mahkamah Tinggi.

Transaksi itu disahkan dilakukan antara 20 Mei 2016 hingga 19 Mac 2018.

Tidak ada keterangan lisan dilakukan saksi ke-39 dalam perbicaraan yang melibatkan bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Ahmad Zahid, 66 berhadapan 47 pertuduhan dengan 12 daripadanya membabitkan pecah amanah, lapan bagi pertuduhan rasuah dan 27 bagi pertuduhan pengubahan wang haram yang membabitkan dana milik Yayasan Akalbudi.

Beliau didakwa melakukan pecah amanah dana Yayasan Akalbudi berjumlah RM31 juta, menerima rasuah sejumlah RM21.25 juta dan melakukan pengubahan wang haram membabitkan RM65 juta, dan dengan wang itu membeli dua buah banglo bernilai RM5.9 juta

Lewis & Co merupakan Pemegang Amanah Yayasan Akalbudi yang dimiliki Ahmad Zahid. – MalaysiaGazetteuta dana Yayasan Akalbudi, menerima rasuah sejumlah RM21.25 juta, dan melakukan pengubahan wang haram membabitkan RM65 juta, dan dengan wang itu turut membeli dua unit banglo bernilai RM5.9 juta.-MalaysiaGazette

1 Komen

Comments are closed.