NEW DELHI – India akan menggantung sebahagian besar visa ke negara ini dalam usaha meluas pencegahan penyebaran koronavirus, selepas kes jangkitan Covid-19 di seluruh negara terus meningkat.

Virus ini telah merebak ke Eropah dan Amerika Syarikat jauh lebih teruk berbanding jiran-jiran China yang paling dekat di Asia Selatan, yang mana belum ada kes kematian direkodkan.

Tetapi disebabkan bilangan kes di negara ini mencecah 80 orang, pakar-pakar bimbang sistem perubatannya yang tidak teratur mungkin tidak dapat mengendalikan rawatan intensif yang diperlukan.

“Semua visa terlibat, kecuali diplomatik, rasmi, organisasi PBB/antarabangsa, pekerjaan, visa projek, ditahan sehingga 15 April 2020,” kata Kementerian Kesihatan India dalam satu kenyataan.

Berjuta-juta warga asing yang berasal dari India, yang secara tradisinya diberikan akses tanpa visa, kini perlu membuat permohonan.

Langkah-langkah baru akan berkuat kuasa pada 13 Mac.

Kenyataan itu turut memaklumkan sesiapa yang mempunyai “alasan yang kukuh” untuk ke negara ini boleh menghubungi kedutaan India.

Rakyat India juga diminta mengelak dari ke luar negara bagi urusan tidak penting.

Sekatan-sekatan perjalanan sudah dikuatkuasakan kepada warga China, Itali, Iran, Jepun dan Korea Selatan – lima negara yang paling teruk dilanda wabak Covid-19.

Air India, Air India, pada Rabu berkata, ia menggantung penerbangan ke Itali dan Korea Selatan sehingga 28 Mac dan 25 Mac masing-masing.

India juga telah menutup sempadan Myanmar untuk mengatasi wabak ini, kerana negara-negara di seluruh Asia Selatan melaporkan peningkatan dalam kes meskipun tiada kes setakat ini telah disahkan di Myanmar.- MalaysiaGazette