Anwar Ibrahim

KUALA LUMPUR – Dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim ditolak oleh orang-orang Melayu kerana falsafah ‘Liberal’ beliau adalah betul.

Malah, Terengganu Strategic & Integrity Institute (TSIS) mendakwa penolakan terhadap Anwar ini bukan hanya membabitkan orang-orang Melayu sahaja tetapi turut merentasi kaum, jantina dan peringkat umur.

Ia merupakan dapatan kaji selidik bebas yang dijalankan oleh TSIS pada 20 Februari lalu.

Kaji selidik TSIS bertajuk “Kaji Selidik Mengenai Situasi Politik Semasa Negara” itu membabitkan 1,451 orang responden di 222 Parlimen di seluruh negara, kata Ketua Pegawai Eksekutif TSIS, Dr Wan Mat Sulaiman.

”Bila ditanya kesetujuan mereka bahawa Dato’ Seri Anwar adalah pemimpin Pakatan Harapan yang paling sesuai untuk menggantikan tempat Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri, hanya 33% (479) yang bersetuju manakala 59% (856) tidak bersetuju.

”Daripada yang tidak bersetuju bahawa Datuk Seri Anwar paling sesuai menjadi Perdana Menteri ini, 33% (282) memberikan punca ketidaksetujuan mereka kepada ‘masalah moral’ berbanding 26% (223) kepada ‘terlalu Liberal’ dan 20% (171) kepada ‘tidak tegas’.

”Bila diselidiki lebih lanjut, didapati bahawa, bagi ramai responden yang ditemui, ‘masalah moral’ dan ‘tidak tegas’ yang dikatakan dihadapi oleh Dato’ Seri Anwar ini adalah berhubung-kait rapat dan turut berpunca daripada sikap ‘terlalu Liberal’ beliau,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Antara contoh yang diberikan ke atas sikap ‘terlalu Liberal’ ini adalah pengumuman Anwar seperti yang tersiar di dalam agensi berita Associated Press pada 17 Mei 2018 bahawa “dasar-dasar tindakan afirmatif untuk orang-orang Melayu mesti dihapuskan”.

Begitu juga dengan ucapan Anwar di London School of Economics pada 18 Mac 2010 bahawa beliau mempercayai hanya akidah tertentu mampu menyelamatkan manusia adalah sikap eksklusif dan mengatakan kepercayaan penganut agama lain salah adalah tidak betul.

Selain itu, kenyataan Anwar yang tersiar di dalam agensi berita Al-Jazeera pada 21 September 2018 bahawa undang-undang liwat adalah purba dan tidak adil kerana perlakuan itu hanya menjadi kesalahan jika ianya dipaparkan kepada khalayak.

Tambahnya, contoh lain yang diberikan ke atas sikap ‘terlalu Liberal’ ini adalah kenyataan Anwar yang tersiar di dalam agensi berita British Broadcasting Corporation pada 25 Ogos 2009 yang bersetuju bahawa Lina Joy perlu diberikan hak untuk menjadi seorang Kristian. – MalaysiaGazette

Orang Melayu tolak Anwar

4 Komen

  1. Liberal? Beliau adalah mantan presiden Abim dan mengepalai kebanyakkan pemimpin negara ini termasuk Arwah Fadhil Noor, Hadi Awang dan kebanyakkan pemimpin Pas dan Amanah. Beliau juga adalah bekas pemimpin pemuda Islam.dunia.
    Dan isteri dan anak2nya lebih Islamic berbanding anak2 pemimpin lain termasuk TMahathir PM dan bekas PM malah pemimpin.lain yg ada sekarang.
    Tuduhan liwat, kalau diselusuri kembali…lihat bagaimana peranan pendakwa, hakim2 dan saksi2…malah jalan cerita yg berubah2 membuktikan ada dalang yg memainkan wayangnya….
    TSIS nama yg baru muncul….

Comments are closed.