Ketua Ekonomi, Makroekonomi, Perdagangan dan Amalan Pelaburan Global Bank Dunia, Richard Record berkata, paras hutang negara masih sederhana dan tidak membimbangkan.

WASHINGTON – Kira-kira 11 juta orang penduduk Asia Timur dan Asia Pasifik diramal jatuh miskin akibat kesan pandemik koronavirus.

Ia membabitkan pekerja bergaji rendah dan bukan dari sektor utama.

Unjuran itu dilakukan oleh Bank Dunia dengan mengambil kira dua senario berbeza – merujuk kepada kelembapan pertumbuhan yang teruk diikuti dengan pemulihan kukuh dan penguncupan ketara mendalam diikuti dengan pemulihan perlahan.

Di bawah senario pertumbuhan, Bank Dunia menganggarkan hampir 24 juta orang akan terlepas daripada kemiskinan pada tahun 2020 jika tidak berlaku pandemik (menggunakan garis kemiskinan AS$5.50 sehari).

Dan sekiranya keadaan ekonomi semakin merosot dan senario yang lebih rendah berlaku, maka unjuran sebelum ini menganggarkan hampir 35 juta orang di Asia Timur dan Asia Pasifik akan terlepas daripada kemiskinan pada tahun 2020, termasuk lebih 25 juta di China, pada asasnya sudah tidak boleh diguna pakai.

“Dalam senario yang lebih rendah, anda dapat melihat penguncupan buat kali pertama berlaku dalam beberapa dekad, dan sebanyak 11 juta orang boleh berada dalam lingkungan kemiskinan.

“Dan walaupun anda melihat berlaku pertumbuhan, ribuan pekerja pelancongan di Thailand, pekerja pakaian di Kemboja boleh berada di bawah garis kemiskinan.

“Penderitaan yang paling teruk akan dialami oleh pekerja tidak formal, individu yang … sukar dikenal pasti, dicari dan dibantu,” kata Aaditya Mattoo, Ketua Ekonomi Bank Dunia untuk Asia Timur dan Pasifik.

Bank Dunia menjalankan analisis  itu di bawah tajuk “Asia Timur dan Pasifik ketika Covid-19” yang memberi tumpuan kepada negara-negara membangun dan berdasarkan kepada data peringkat negara pada 27 Mac.

Menurutnya, kesan dan tempoh kejutan ekonomi adalah tidak menentu dan tidak jelas.

“Pertumbuhan di China dijangka menurun kepada 2.3 peratus dalam garis dasar dan 0.1 peratus dalam senario kecil pada 2020, dari 6.1 peratus pada 2019,” kata laporan itu.

Katanya, pertumbuhan di seluruh kawasan EAP (Asia Timur dan Pasifik) yang sedang membangun dijangka perlahan kepada 1.3 peratus pada garis dasar dan negatif 2.8 dalam senario kes kecil pada tahun 2020, daripada anggaran 4.7 peratus pada 2019.

“Pemulihan pandemik akan berlaku tetapi risiko tekanan kewangan akan tahan lama adalah tinggi bahkan melebihi 2020,” kata laporan itu.

“Yang paling lemah adalah negara-negara yang sangat bergantung pada perdagangan, pelancongan, dan komoditi, yang sangat berhutang dan bergantung pada aliran kewangan yang tidak menentu, kata laporan tersebut.

Dalam senario itu, Filipina, Papua New Guinea, Indonesia, Malaysia, Timor Leste dan Thailand diramal berada dalam wilayah negatif.

Malaysia akan menguncup sebanyak 4.6%, diikuti Timor Leste 4.0% dan Indonesia 3.5%.

Thailand juga akan menyaksikan kemerosotan 5% dan menyusut sebanyak 3% di bawah senario garis dasar. – MalaysiaGazette