Petugas keselamatan bertanya salah seorang pengguna jalan raya ketika sekatan jalan raya Op Covid-19 di Jalan Jambatan Kota, Klang, Selangor. foto AFIQ RAZALI, 01 APRIL 2020

KUALA LUMPUR- Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menafikan dakwaan tahanan yang ingkar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ditempatkan di dalam lokap secara beramai-ramai seperti yang ditularkan di media-media sosial sebelum ini.

Tegasnya, tahanan akan dilayan mengikut prosedur standard operasi (SOP) yang ditetapkan yang menekankan penjarakan sosial.

Dalam pada itu, Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia dalam satu kenyataan yang memberi penjelasan mengenai berita-berita palsu yang tular di laman-laman sosial berkata,  Pejabat Kesihatan Daerah Kulim, Kedah menafikan dakwaan terdapat seorang pekerja pasaraya TF Value Mart di daerah tersebut positif Covid-19.

Selain itu, Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Pahang juga menafikan dakwaan terdapat talian hotline JKM di daerah-daerah negeri tersebut untuk dihubungi bagi mendapatkan bantuan Covid-19 bagi tempoh 29 Mac hingga 14 April 2020.- MalaysiaGazette