Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah bercakap pada sidang media mengenai perkembangan terkini jangkitan Covid-19 di Kementerian Kesihatan Malaysia, Putrajaya. foto IQBAL BASRI, 04 APRIL 2020.

PUTRAJAYA – Kementerian Kesihatan Malaysia (KMM) mengesahkan plasma bekas pesakit Covid-19 mungkin digunakan untuk merawat pesakit yang dijangkiti virus sama.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, sehingga kini, seramai tiga pesakit yang telah sembuh tampil secara sukarela untuk dilaksanakan kajian ke atas sumbangan pembangunan sains dan teknologi.

“Mereka telah mendermakan darah mereka dan sebelum itu kita akan menyaring untuk jangkitan kuman yang lain contohnya sama ada Hepatitis C dan sebagainya.

“Kalau mereka sihat, kita juga akan laksanakan ujian semula, kalau ujian negatif kita akan ambil darahnya, kita akan asingkan darah merah dan plasma.

“Plasma itu kita akan hantar ke IMR untuk melihat kepekatan antibodi tersebut dan darah merah mungkin kita akan pulangkan kepada pesakit tersebut dan dua minggu lagi kita akan ambil darah lagi untuk ambilkan plasma lagi.

“Plasma itu kita akan kaji dan kalau antibodi dia tinggi dan besar kemungkinan kita akan menggunakan plasma daripada pesakit untuk merawat pesakit lain,” katanya pada sidang media hari di KMM hari ini.

Sebelum ini, bekas pesakit Covid-19, Reza Huzairi Zainuddin mendakwa menjadi rakyat Malaysia pertama dipilih untuk mendermakan plasma bertujuan menguji serum bagi rawatan virus itu.

Naib Presiden Kanan Modal Insan Kumpulan UDA Holdings Berhad itu berkata, beliau dipilih sebagai penderma plasma berikutan antibodinya berada dalam keadaan baik ketika melawan virus Covid-19. – MalaysiaGazette