Majlis Paralimpik Malaysia bersama Persatuan Olahraga Para Malaysia menyediakan sumbangan barangan keperluan asas kepada kira-kira 40 atlet pembangunan para.

KUALA LUMPUR – Wabak Covid-19 yang menyebabkan semua aktiviti sukan masih ditangguhkan menyebabkan atlet pembangunan para tidak mendapat keistimewaan seperti atlet sepenuh masa di bawah program Majlis Sukan Negara (MSN).

Mereka rata-ratanya hanya mendapat elaun separuh masa dan memerlukan sokongan yang padu untuk kekal aktif dalam sukan kerana ada antara mereka ini datangnya daripada keluarga yang susah.

Menyedari situasi tersebut, Majlis Paralimpik Malaysia bersama Persatuan Olahraga Para Malaysia (POPM) tampil dengan inisiatif menyediakan sumbangan barangan keperluan asas kepada kira-kira 40 atlet pembangunan para.

Program yang dikenali dengan nama Projek Penyerahan Sumbangan Atlet Para (Fasa 2) ini merupakan kesinambungan kepada program bantuan Healthcare Kit pada 7 April lalu.

“Projek ini melibatkan kerjasama antara MPM sebagai badan naungan persatuan sukan para kebangsaan dengan POPM dan ia merupakan kesinambungan kepada program bantuan kami pada 7 April lalu.

“Atlet pembangunan ini wajar mendapat layanan yang adil sama seperti atlet lain. Lagipun mereka ini merupakan barisan pelapis dan masa depan sukan Para negara,” kata Presiden MPM, Datuk Seri Megat D. Shahriman Zaharudin.

Sumbangan barangan keperluan asas kepada kira-kira 40 atlet pembangunan para.

Ujar beliau, pihaknya turut mengalu-alukan kerjasama dengan 23 persatuan sukan para kebangsaan lain untuk menjalankan aktiviti yang sama.

“Harapan saya semoga ia menjadi titik permulaan untuk semua 24 ahli gabungan kami lebih aktif dan kami di MPM sedia untuk bekerjasama. Hanya perlu maklumkan, kami sedia membantu dan berkhidmat untuk ahli gabungan,” katanya.

Sementara itu, Presiden POPM, Laksamana Pertama (B) Datuk Subramaniam Raman berkata, walaupun berdepan status kewangan yang terhad tetapi sebagai badan induk olahraga para negara pihaknya perlu mengambil tindakan untuk meyakinkan atlet bahawa POPM sentiasa prihatin terhadap kebajikan mereka.

“Ini secara tak langsung akan mengurangkan beban keluarga dan juga membakar semangat atlet untuk terus melibatkan diri dalam sukan olahraga para.

“Melalui bantuan ini juga diharap dapat memberi keceriaan kepada atlet yang akan menyambut bulan Ramadan lagi tiga hari. Kami difahamkan pelbagai badan seperti Majlis Sukan Negara dan Jabatan Kebajikan Masyarakat turut memberi pelbagai bantuan,” katanya. – MalaysiaGazette