Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah
Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah

PUTRAJAYA – Sebanyak satu lagi kes kematian berkaitan wabak Covid-19 dicatatkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) setakat jam 12 tengahari hari ini, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Menurutnya, pertambahan itu menjadikan jumlah kumulatif kes kematian berkaitan Covid-19 di Malaysia sebanyak 99 kes.

“Crisis Preparedness and Response Centre (CPRC) Kebangsaan hari ini memaklumkan terdapat pertambahan satu lagi kes kematian berkaitan Covid-19. Justeru, jumlah kumulatif kes kematian Covid-19 di Malaysia adalah sebanyak 99 kes (1.7 peratus daripada jumlah keseluruhan kes),” katanya pada sidang media harian di KKM hari ini.

Menurut Noor Hisham, satu kes kematian yang direkodkan hari ini membabitkan seorang lelaki warganegara tempatan berusia 78 tahun dan disahkan meninggal dunia pada 27 April 2020 jam 4.31 pagi.

“Lelaki itu merupakan kes ke-4,087, seorang warganegara Malaysia dan mempunyai latar belakang penyakit kencing manis, darah tinggi dan strok. Beliau telah dirawat di Hospital Hajah Eche’ Besar Hajjah Khalsom, Kluang, Johor pada 7 April 2020,” katanya.

Selain itu, Noor Hisham juga mengesahkan sebanyak 40 kes baharu positif Covid-19 yang telah dilaporkan hari ini.

“Ini menjadikan jumlah kumulatif kes positif Covid-19 di Malaysia adalah sebanyak 5,820 kes. Oleh itu, jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan Covid-19 adalah sebanyak 1,764 kes. Mereka ini telah diasingkan dan diberi rawatan,” katanya.

Sementara itu, KKM juga mencatatkan sebanyak 95 kes yang telah pulih daripada Covid-19 dan dibenarkan discaj, hari ini.

“Ini menjadikan jumlah kumulatif kes yang telah pulih sepenuhnya daripada Covid-19 dan telah discaj daripada wad adalah sebanyak 3,957 kes (67.9 peratus daripada jumlah keseluruhan kes).

“Sekali lagi, bilangan kes yang discaj hari ini adalah hampir dua kali ganda bilangan kes baharu yang dilaporkan,” katanya lagi. – MalaysiaGazette