Jurutera Operasi Worldwide Landfills, Najmi Mohamad Saifullah meninjau loji rawatan air larut resapan ketika tinjauan Malaysia Gazette ke Tapak Pelupusan Sisa Pepejal Sanitari di Jeram, Kuala Selangor. foto FAREEZ FADZIL, 02 APRIL 2020

DALAM beberapa minggu yang lepas, ada banyak laporan tentang peningkatan kualiti alam sekitar yang merujuk pada langit yang lebih cerah dan sungai yang lebih bersih. Walaupun insiden ini memberikan dorongan yang baik, beberapa kenyataan yang dikeluarkan oleh wakil kerajaan memberikan gambaran yang mengelirukan mengenai keadaan sebenarnya. Terdapat juga sungai yang sudahpun lebih bersih sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kerana kerja pemulihan jangka panjang telah disalahkaitkan dengan PKP.  

Malaysia melaksanakan PKP untuk mengekang penyebaran Covid-19. Oleh kerana itu, ekonomi tidak beroperasi pada tahap normal. Apa yang kita hadapi sekarang adalah beban pencemaran (pollution loading) yang sangat rendah kepada alam sekitar. Oleh itu, kita tidak dapat perhatikan pencemaran melalui mata kasar. Tetapi, adalah tidak masuk akal bagi wakil kerajaan untuk mengeluarkan kenyataan seperti “kami berharap rakyat Malaysia dapat mengawal pencemaran seperti sekarang setelah PKP” untuk terus menjaga kebersihan persekitaran seperti sekarang.

Kunci kepada masalah ini adalah beban pencemaran. Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER) telah mendesak sejak beberapa tahun kebelakangan ini agar kerajaan menerapkan mekanisme kawalan pencemaran berdasarkan beban pencemaran khusus untuk pencemaran air. Kami belum melihat sebarang langkah tegas ke arah ini sehingga kini.

Salah satu kejayaan kami adalah dalam mengurangkan beban pencemaran udara untuk sektor pengangkutan apabila kerajaan melaksanakan cadangan kami untuk menaikkan kualiti jenis bahan bakar EURO 2M menjadi EURO 4 dan ke atas. Namun, beberapa syarikat bahan bakar meyakinkan kerajaan untuk menunda pematuhan mandatori untuk semua jenis bahan bakar menyebabkan kelewatan kesan positif kepada alam sekitar melalui peningkatan kualiti jenis bahan bakar.

Mengapa beban pencemaran adalah komponen penting?

Alam sekitar kita hanya menguruskan bahan pencemar ke tahap tertentu. Pencemaran berlaku apabila jumlah bahan pencemar meningkat melebihi kemampuan semula jadi untuk mengurai bahan-bahan ini. Oleh kerana peningkatan kepadatan penduduk dan aktiviti ekonomi serta kehilangan perlindungan hutan sejak beberapa dekad kebelakangan ini, beban pencemaran ke sungai dan alam sekitar kita telah meningkat beberapa kali ganda. Oleh itu, untuk menguruskan pencemaran, kita perlu mengurangkan beban pencemaran dengan menggunakan kemajuan teknologi serta penguatkuasaan alam sekitar yang lebih ketat. Kedua-dua penyelesaian memainkan peranan penting. Teknologi terus berkembang senantiasa dan terdapat banyak pilihan untuk kita gunakan dan dapat manfaat. Tindakan kerajaan yang memerlukan anjakan paradigm sebenarnya.

Adakah kita mampu menikmati alam sekitar yang lebih bersih pada masa hadapan?

Sebenarnya kita memang boleh menikmati alam sekitar yang lebih baik daripada yang kita alami semasa PKP. Ini dengan syarat bahawa Jabatan Alam Sekitar (JAS) dan kerajaan-kerajaan negeri bersedia mengubah cara operasi kuno mereka. JAS berperanan menguruskan pencemaran dan penguatkuasaan untuk mencegah pencemaran. Mereka mempunyai kuasa yang luas tetapi “mengawal” kekuatan mereka sendiri untuk beberapa alasan yang pelik dan tidak diketahui. Sebaliknya, kerajaan negeri bertanggungjawab sepenuhnya terhadap perubahan guna tanah (land-use). Banyak hutan tumbang ketika guna tanah diubah tetapi tidak ada pengganti untuk ekosistem yang memerlukan jutaan tahun untuk terbentuk. Kedua-dua pemain utama ini harus bertanggungjawab sepenuhnya terhadap keadaan alam sekitar kita sekarang sama ada mereka suka atau tidak.

 Apa harus dilakukan kerajaan?

Kerajaan negeri dan wakil rakyatnya harus bertanggung jawab penuh ke atas keputusan yang mereka buat dalam perubahan guna tanah. Ketika kerajaan negeri ingin mengubah jenis guna tanah menjadi kegiatan yang akan memberikan lebih banyak impak kepada alam sekitar, proses undang-undang yang lebih ketat harus dilaksanakan dengan penyertaan masyarakat sepenuhnya yang merangkumi masyarakat setempat, pakar-pakar bidang, agensi persekutuan dan pihak berkepentingan lain. Oleh itu, kita perlu mengawal kuasa kerajaan negeri mengenai guna tanah. Semua kawasan hutan dara dan tadahan air mesti dilindungi dengan segera dan tidak ada aktiviti yang boleh dilaksanakan di sini selama-lamanya. Ini pada dasarnya kerana kawasan tadahan air sudah menyusut dan jumlah penduduk dan kegiatan ekonomi masih meningkat menyebabkan permintaan air lebih tinggi.

 Bagi JAS pula, kita perlu mengubah JAS dan memberikan kuasa untuk membuat keputusan kepada Majlis Kualiti Alam Sekeliling (EQC) di mana Ketua Pengarah adalah salah satu anggota. EQC hanyalah entiti tidak berperanan penting pada masa ini. Akta Kualiti Alam Sekeliling mesti dipinda untuk memberi jalan bagi penstrukturan dalam JAS dan jawatankuasa-jawatankuasa bebas mesti dibentuk menggunakan anggota EQC untuk memastikan proses membuat keputusan lebih tersusun dan telus. Anggota EQC mesti dipilih untuk pakar bidang dan pihak berkepentingan. Begitu juga, kuasa menteri yang bertanggungjawab terhadap JAS  harus terbatas pada penambahbaikan peranan dan tanggungjawab DOE dan tidak mengeluarkan arahan untuk mengeekang tugas JAS pada bila-bila masa.

 JAS juga mesti melaksanakan standard pelepasan air sisa yang berkesan berdasarkan beban pencemaran yang dapat membantu pengurangan pencemaran. Dengan melaksanakannya secara berkala, kita akan dapat meningkatkan kualiti air mentah dan menjadikan lebih banyak sungai tersedia sebagai air mentah untuk tujuan minum dan pertanian. Pelaksanaan yang berjaya akan dapat menunjukkan hasil positif antara 5 hingga 10 tahun. AWER telah mengemukakan beberapa cadangan sehaluan perspektif ini untuk dilaksanakan dalam Rancangan Malaysia ke-12 dan mengemukakannya kepada Perdana Menteri dan Menteri yang bertanggungjawab di Unit Perancang Ekonomi. Dengan menggunakan contoh kes ini, JAS dapat mengeluarkan standard alam sekitar berdasarkan beban pencemaran untuk jenis pencemaran lain secara berkala.

Sektor pembetungan pencemar tertinggi

Pembentungan sebenarnya adalah satu sektor pencemar yang tertinggi kepada sungai kita apabila kita mengecualikan semua operasi dan pembuangan haram. Keengganan Indah Water Konsortium (IWK) untuk menstruktur semula di bawah Proses Penstrukturan Semula Industri Perkhidmatan Air Negara sejak tahun 2008 hanya menjadikan keadaan bertambah buruk. Pelan induk untuk sektor pembentungan di bawah Rancangan Malaysia ke-11 dan perancangan tadahan pembetungan (sewerage catchment plan) juga belum siap. Untuk mengurangkan pencemaran dari sektor ini, kita perlu meningkatkan kemudahan perawatan pembentungan yang mempunyai kajian ukuran dan perbandingan sebenar. Kami juga diberitahu bagaimana teknologi yang dikatakan cekap kos dan mesra alam diluluskan dengan proses yang tidak mencurigakan tahun lalu dan perkara seperti ini mesti dihentikan. Dalam menyuntik modal perbelanjaan baru dan pengebilan bersama untuk operasi pembentungan kita memerlukan sektor pembetungan yang distruktur semula mengikut rancangan yang diluluskan oleh Parlimen dan Majlis Raja-raja lebih dari satu dekad yang lalu. Pada masa ini, ada pihak dalam industri yang berusaha menentang penstrukturan semula untuk mengekalkan IWK sebagai syarikat swasta dan motif lain yang berkaitan dengan perbelanjaan modal pembetungan yang dianggarkan sekitar RM 60 Billion (anggaran sedekad yang lalu). Menteri yang bertanggungjawab ke atas air dan Kementerian Kewangan (pemilik IWK) harus mengambil langkah untuk mempercepat penstrukturan semula dengan segera.

 Kos sebenar pencemaran

Selepas pencemaran berlaku, kos yang dapat dipulihkan berdasarkan undang-undang yang sedia ada adalah denda dan kos pembersihan sahaja. Pencemar mencemarkan hanya untuk menjimatkan kos operasi mereka dan memaksimumkan keuntungan. Tetapi, apabila berlaku pencemaran, ia akan mengganggu sektor ekonomi lain dan juga membahayakan kesihatan manusia. Kita perlu membuat pencemar membayar kos sebenar pencemaran dan bukan hanya hukuman kecil di bawah undang-undang yang sedia ada. Sehingga kini, ini adalah satu-satunya bahagian yang diabaikan dalam semua undang-undang yang berkaitan dengan perlindungan alam sekitar dan air dalam hal pemulihan kos. Lihat sahaja gangguan air di Lembah Klang akibat pencemaran. Semua kerugian akibat gangguan bekalan air dan penyediaan perkhidmatan bekalan air kecemasan tidak diambil kira. Mengapa kita harus memberanikan pencemar? Apabila Undang-Undang Kualiti Alam Sekitar dipinda, kita juga harus memasukkan bahagian ini juga.

 Sentuhan manusia

Kita memerlukan perubahan yang nyata dalam melindungi alam sekitar kita. Kita semua perlu memainkan peranan. Sebagai orang awam, kita perlu menyokong produk mesra alam yang “betul” kerana terdapat banyak tuntutan palsu yang berkaitan dengan produk sebegini sebagai gimik pemasaran. Kita perlu memastikan kerajaan dan agensinya bertanggungjawab terhadap setiap tindakan mereka. Lihat sahaja bagaimana kegagalan menangani pencemaran Pasir Gudang sebanyak dua kali dan menjadikan Malaysia kelihatan bodoh di mata dunia. Kita tidak boleh membiarkan perkara ini terus berulang jika kita ingin menyampaikan alam sekitar yang bersih kepada generasi masa hadapan kita. Oleh itu, MCO sebenarnya tidak dapat mengurangkan masalah alam sekitar kita. Kita perlu menyelesaikan masalah beban pencemaran terlebih dahulu. Mari kita bangkit bersama.

 Oleh: Piarapakaran S., Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER)