Gambar hiasan.

NEW YORK – Jumlah kematian akibat koronavirus di dunia mencecah 250,000 orang selepas angka jangkitan bertambah kepada 3.5 juta orang.

Meskipun begitu, kadar kematian sudah semakin perlahan.

Amerika Utara dan negara-negara Eropah menyumbang sebahagian besar angka kematian dan kes baharu yang dilaporkan dalam beberapa hari lalu dari Amerika Latin, Afrika dan Rusia.

Di seluruh dunia, terdapat 3.062 kematian baru dan 61.923 kes baru dalam tempoh 24 jam, menjadikan jumlah kes menjadi 3.58 juta.

Angka itu dengan mudah melebihi 140,000 kematian di seluruh dunia pada tahun 2018 yang disebabkan oleh campak dan dibandingkan dengan sekitar 3 juta hingga 5 juta kes penyakit setiap tahun disebabkan selsema bermusim, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Walaupun begitu, angka korban Covid-19 pada ketika ini masih jauh lebih rendah dibandingkan dengan Spain Flu yang berlaku tahun 1918 – menjangkiti kira-kira 500 juta orang, membunuh sekurang-kurangnya 10% pesakit.

Namun, pakar-pakar kesihatan melahirkan kebimbangan wabak Covid-19 menjurus kepada Spain Flu selepas kebanyakan negara sudah melonggarkan sekatan perjalanan.

“Kita dengan mudah bakal menghadapi gelombang kedua atau ketiga kerana banyak tempat tidak kebal,” kata Peter Collignon, seorang doktor penyakit berjangkit dan ahli mikrobiologi di Canberra Hospital kepada Reuters.

Dia menyatakan bahawa dunia kekurangan imuniti kawanan, yang memerlukan sekitar 60% penduduk untuk sembuh daripada penyakit ini. – MalaysiaGazette