Kerajaan akan memberi peluang kepada orang ramai untuk menyumbang idea kepada
Gambar hiasan

PARA pelajar dan siswa universiti dan kolej tentunya berasa lega dan gembira kerana kini mereka semua sudah kembali kepangkuan dan menjalankan ibadah puasa bersama keluarga masing-masing.

Sesungguhnya pandemik Covid-19 menyebabkan institusi pendidikan di seluruh dunia dijalankan di atas atau dalam talian, dan perdebatan semasa adalah mengenai nilai pendidikan diatas atau dalam talian.

Sama seperti ‘e-book’ yang dikatakan mesti lebih murah daripada buku biasa, sesetengah orang merasakan bahawa kelas dalam talian tentunya juga mesti lebih murah.

Yang lain pula merasakan bahawa pendidikan dalam talian tidak mencukupi kerana hubungan interaksi manusia yang menurun.

Namun, untuk setiap komen seperti itu, kita juga telah mendengar yang sebaliknya dan banyak lagi.

Memang, ramai pelajar telah melaporkan bahawa mereka lebih banyak berinteraksi semasa kelas atas talian berbanding sebelumnya.

Bukan sahaja lebih mudah, bagi pelajar yang ragu-ragu untuk berkomunikasi menggunakan teks, mereka sekarang melihat pengajar dengan lebih dekat dan secara peribadi daripada jarak biasa 20 meter dan tidak dilindungi pelbagai bentuk kepala, dan ini adalah generasi yang suka berkomunikasi melalui skrin.

Untungnya, selama tiga bulan terakhir ini, kita juga menyaksikan beberapa rakan beralih dari kenyataan “yang lebih baik daripada yang saya risaukan”, pada bulan Februari, “saya benar-benar menikmati ini”, akhir-akhir ini.

Apabila semua ini berkemungkinan tamat (insya-Allah) , kita perlu menyimpan apa yang baik tentang format atas talian, menyedari bahawa kaedah pengajaran kelas tradisional dan peperiksaan buku tertutup dirancang lebih untuk kecekapan dan kawalan orang ramai daripada keberkesanan pedagogi.

Saintis tingkah laku Dan Ariely, George Loewenstein dan Drazen Prelec menunjukkan bahawa apabila harga rujukan tidak tersedia, orang akan “membina nilai” harga yang kelihatan sesuai berdasarkan maklumat lain yang ada.

Kemudian, dengan harga tersebut, mereka membuat kesimpulan mengenai nilai, suatu fenomena yang mereka sebut “sewenangnya koheren”.

Kita boleh mengemukakan soalan serupa mengenai pendidikan. Adakah program Ijazah dua tahun harus lebih mahal daripada ijazah satu tahun, tetapi mengapa orang memerlukan pendidikan sama sekali? Apakah nilai teras di sini?

Sebelum ini, lebih kurang 2 bulan lepas ketika pandemik menyerang di peringkat awal, terdengar ura-ura ada ahli akademik universiti yang mahu mengemukakan idea untuk menghapuskan gred sepenuhnya.

elepas respons awal yang tidak menentu, seseorang mengatakan bahawa itu mustahil kerana gred adalah perkhidmatan yang diberikan oleh universiti kepada masyarakat.

Kita harus bertanya apakah maksud universiti itu? Adakah masyarakat benar-benar memerlukan nilai sebagai perkhidmatan?

Berapakah kos perkhidmatan ini, dari segi tekanan, insentif ketidakjujuran dan gangguan kontraproduktif dari intipati pendidikan?

Persoalan mengenai teras nilai  adalah penting bagi individu yang memilih untuk pergi ke universiti kerana seseorang yang membeli e-book dijual, atau menikmati makan malam tapau dengan diskaun 20 peratus, tidak mempunyai pelaburan reputasi terhadap buku  atau makan malam tersebut. Sebaliknya, universiti yang anda pilih adalah jenama yang sesuai untuk anda.

Pendidikan, sama ada dalam bentuk  menghargai sastera, keindahan alam semula jadi atau lintasan perbincangan kes; mengajar kita untuk bersikap terbuka, menilai kembali dan mengubah pemikiran kita.

Tidak boleh ada wacana, dan tidak ada kemajuan sosial, kecuali orang tahu bagaimana mengubah pemikiran mereka.

Sebagai sebuah masyarakat, kita mesti mendorong universiti dan institusi pendidikan kita untuk mengajar anak-anak kita bagaimana mengubah pemikiran mereka. Sebab, dalam analisis akhir, pendidikan yang kita perolehi adalah pendidikan yang kita bayar.

Penulis adalah Azizi Ahmad, seorang pendidik