Pemain dan kakitangan EPL enggan menandatangani borang sambung saingan EPL 2019-20 dengan mengambil kira ancaan Covid-19

LONDON – Kelab-kelab Liga Perdana Inggeris (EPL) akan menjalankan 1,000 ujian saringan Covid-19 ke atas pemain dan kakitangan mereka pada minggu ini.

Ujian wajib itu akan dilakukan menjelang baki perlawanan liga yang akan disambung.

Pemain setiap kelab akan dilibatkan secara mandatori dalam saringan Covid-19, peraturan ketat di padang latihan, ujian dua kali seminggu untuk memastikan keselamatan mereka.

Laporan di London mendakwa kit ujian saringan Covid-19 bernilai £4 juta telah diluluskan oleh kerajaan Britain dan akan menerima barang perubatan itu dari firma Hong Kong, Prenetics.

Newcastle antara kelab yang akan mengakses pasukan mereka minggu ini dan latihan akan berlangsung esok.

Pemain di England diberi pengecualian latihan bagaimanapun majoritinya dijangka kembali menjalani latihan menjelang aksi  liga disambung pada 19 Jun ini.

Bagaimanapun sebilangan besar pemain beberapa kelab, seperti pemain Watford Troy Deeney Danny Rose dan Aaron Cresswell, membantah liga yang berbaki sembilan perlawanan disambung musim ini yang berbaki 9 perlawanan. – MalaysiaGazette