Empangan Edenville pecah dan airnya melimpah ke kawasan berhampiran. fioto Agensi

LANSING – Kira-kira 10,000 penduduk telah dipindahkan di negeri Michigan, Amerika Syarikat setelah dua empangan runtuh berikutan hujan lebat sejak beberapa hari.

Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan mengeluarkan darurat banjir kilat untuk kawasan berhampiran Sungai Tittabawassee setelah empangan Edenville dan Sanford pecah.

Sebahagian kawasan Midland, sekitar 140 batu (209 km) dari Detroit, berada di bawah 9 kaki (2.7m) air, kata pihak berkuasa.

Syarikat kimia Dow, yang berpusat di bandar, telah mengatur langkah-langkah kecemasan.

Gabenor Gretchen Whitmer mengisytiharkan darurat di Midland setelah empangan runtuh pada hari Selasa dan mengatakan bandar Midland yang mempunyai populasi lebih dari 40,000 – dapat melihat “paras air tinggi yang bersejarah”.

“Situasi ini tidak pernah kita lihat di Midland County,” kata Whitmer pada sidang akhbar.

Ini adalah kali kedua dalam 24 jam penduduk diberitahu untuk berpindah kerana air meningkat.

Mereka telah disarankan untuk memakai penutup hidung dan mulut serta melakukan penjarakan sosial ketika dipindahkan untuk mencegah penyebaran koronavirus.

Perintah pemindahan termasuk bahagian Midland, Edenville dan Sanford.

Sementara itu, Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan pula berkata, keadaan sekarang sangat bahaya dan mengancam nyawa apabila Sungai Tittabawassee dijangka mencapai kemuncak 38 kaki menjelang pagi Rabu waktu tempatan.

Dalam satu kenyataan, Dow memaklumkan pihaknya telah mengaktifkan rancangan kesiapsiagaan banjir yang merangkumi penutupan unit operasi yang selamat.

Hanya kakitangan penting yang diperlukan untuk memantau keadaan dan menguruskan masalah yang ada di lokasi – yang terletak di tebing sungai Midland, tambah syarikat itu.

Dibina pada tahun 1924, Empangan Edenville telah dinilai dalam keadaan tidak memuaskan oleh negara pada tahun 2018 sementara Empangan Sanford, yang dibina pada tahun 1925, diberi penilaian keadaan yang adil, lapor agensi berita Associated Press.

Kedua-dua empangan itu dikatakan sedang dalam proses penjualan. – MalaysiaGazette