Najib Razak

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan yang beliau tidak suka mengambil pendekatan berkonfrontasi dengan pemimpin- pemimpin negara asing.

Ternyata cara itu, kata Najib, banyak memudahkan beliau ketika berurusan dengan mereka terutama bila melibatkan kepentingan rakyat di negara ini.

Menurut Najib, sewaktu menjawat jawatan Perdana Menteri, seringkali beliau dan rakan sejawatnya di negara lain tidak bersependapat dalam beberapa isu namun ia tidak sampai ke peringkat berseteru.

“Saya tidak ambil sikap berkonfrontasi dengan mereka macam orang lain, saya ambil langkah dan pendekatan berbuat baik walaupun kita tidak bersetuju.

“Kalau kita tidak bersetuju, kita tidak semestinya harus menyakiti hati orang, mungkin dalam 10 perkara, kita tidak bersetuju dengan tiga perkara…tapi tujuh lagi kita bersetuju.

“Takkan kerana dua tiga perkara yang kita tidak bersetuju, kita nak berbalah dengan dia,” kata Najib.

Beliau berkata demikian dalam wawancara eksklusif program Owh!MG terbitan Malaysia Gazette di sini baru-baru ini.

Menurutnya, setiap kali bila ada satu-satu lawatan, perjumpaan dan rundingan antara pemimpin, beliau cuba membentuk persefahaman di sebalik perbezaan pandangan terhadap satu-satu isu.

Mungkin ini, kata Najib, membuatkan ramai pemimpin dunia senang berurusan dengannya sewaktu beliau menjawat jawatan Perdana Menteri.

Beliau memberi contoh bagaimana hubungan baiknya dengan Raja Arab Saudi, Raja Abdullah Abdul Aziz Al-Saud.

“Bila berlakunya gerakan ‘Arab Spring’, pelajar-pelajar kita terkandas di Mesir, ibu bapa mereka bimbang dengan keadaan anak-anak mereka, selamat ke tak selamat.

“Saya dapat berhubung dengan Raja Abdullah masa itu, lalu Arab Saudi telah menghantar kapal terbang mereka untuk digunakan bagi membawa balik pelajar-pelajar kita dan mereka ini turun di Jeddah tanpa memerlukan visa untuk sementara waktu sebelum diterbangkan balik ke Malaysia

“Arab Saudi bagi pesawat Boeing 747 mereka itu tanpa mengenakan bayaran kepada Malaysia, cuba kalau saya tak ada hubungan baik dengan Raja Abdullah, tentu tak dapat, pelajar-pelajar kita tadi mungkin akan terkandas jauh lebih lama, itu satu contoh hubungan baik, hubungan peribadi saya dengan pemimpin dunia,” kata Najib.

Begitu juga, katanya, dalam kes pesawat MAS MH370 yang hilang sewaktu dalam penerbangan ke Beijing, China.

Kata Najib, beliau secara peribadi telah menelefon kepada ramai ketua-ketua kerajaan meminta agar mereka membantu Malaysia untuk mengesan pesawat yang hilang itu.

Temubual Malaysia Gazette bersama bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di kediamannya di Jalan Duta, Kuala Lumpur. foto FAREEZ FADZIL, 08 MEI 2020

“Dalam kes MH370 ini saya puas hati kerana berjaya mewujudkan ‘coalition’ di antara 28 buah negara, mereka membantu kita menyiasat kapal terbang ini untuk mengetahui di mana ia jatuh.

“Saya sendiri menelefon ketua-ketua kerajaan minta tolong dan sebagainya, ada negara yang memberikan pertolongan yang cukup luar biasa dalam hal MH370.

“Perdana Menteri Australia, Tony Abbot sebagai contoh, telah bersungguh-sungguh membantu kita, tidak ada negara yang menolak tetapi apakan daya kapal terbang itu telah sampai ke satu kawasan yang tiada pengawasan radar, walaupun kita dah belanja beratus juta tetapi akhirnya tetap tidak dapat jumpa,” katanya. – MalaysiaGazette

2 Komen

  1. Terbaik DSNR. Saya mengaku sangsi terhadap datuk seri terutama atas kes altatunya dan IMDB tapi saya tetap penyokong BN dan sekarang PN. Diharap sikap DS itu boleh terus mengekalkan perpaduan MN. Sejak DS membuat sumpah laknat saya bertambah yakin kepada DS dan saya berharap DS dapat menerajui negara ini semula sebagai PM.

  2. DSN is truly a world-class leader. I marveled at how he could be calm, composed, relaxed when Mahathir and PH made the whole world laugh at him. The last election won by PH through lies, deceit, conspiracy, hate campaign and character assassination leveled against DSN and BN. After winning the election, PH conducted the trial by media to make the rakyat hate DSN. Mahathir used his old tactics and called DSN by terrible names “perompak, pencuri, lanun Bugis, membunuh and the latest penzina. But surprisingly, of late things have changed in Malaysia. PH lost power and now DSN is the number one political leader in the country. Some even expect him to return to active politics. People have realized that he is a victim of Mahathir’s political game. As a bad karma from God, now the rakyat hate Mahathir and PH for not performing well after taking over power in May 2018 from BN. As if it was a curse from God, political leaders in PH started fighting among themselves and lost power. Many among the rakyat are now happy with PN as the new government in Malaysia while waiting for the next election to come by. Nowadays in the social-media, the most hated names in Malaysia are names like; Mahathir, Lim Guan Eng, Lim Kit Siang, Anwar Ibrahim, Khalid Samad, Mat Sabu, Saifuddin Nasution, Tony Pua, Rafizi Ramli, Teresa Kok and Clare Rewcastle Brown of Sarawak Report. My last word will be, May God save Malaysia from Mahathir and PH. May God make Malaysia great again, ameen!

Comments are closed.