Usahawan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) perlu mengubah pemikiran atau mentaliti mereka terhadap geran kerajaan yang diterima, kata Ketua Pegawai Eksekutif SME Bank, Aria Putera Ismail. - foto hiasan
Gambar hiasan

STRATEGI memperkasakan kedudukan wanita di pusat-pusat pelancongan terkemuka negara sewaktu pasca Covid-19-19 bukan sahaja dapat mencerminkan perubahan yang sedang berlaku di dalam masyarakat kita, malah menjamin masa depan industri pelancongan. Di seluruh dunia, wanita merangkumi sebahagian besar pekerja-pekerja di industri pelancongan. Wanita lebih cenderung menjadi usahawan pelancongan daripada sektor- ekonomi lain kerana perusahaan mereka berskala kecil terutama perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

Peranan dan komitmen wanita sangat penting bagi industri pelancongan, bukan hanya setakat untuk memenuhi sektor industri ini malah sebagai pengguna sekali. Apabila aktiviti-aktiviti pelancongan disambung semula, wanita-wanita yang tercebur di dalam PKS akan membuat keputusan  bagaimana pengendalian jenama harus dilakukan untuk mengiatkan lagi sektor pelancongan.

Sektor pelancongan negara akan bakal diaktifkan semula melalui beberapa insentif cukai, yang diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada hari Jumaat lalu. Dalam mengumumkan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana), Muhyiddin mengatakan perniagaan dalam industri pelancongan, seperti agensi pelancongan, hotel dan syarikat penerbangan, akan diberi penangguhan pembayaran ansuran ke atas anggaran cukai. Lanjutan tiga bulan ini berkuat kuasa dari 1 Oktober hingga 31 Disember 2020. Kedua, cukai pelancongan akan dikecualikan dari 1 Julai 2020, hingga 30 Jun 2021. Terdapat juga pelanjutan pengecualian cukai perkhidmatan untuk hotel sehingga Jun 30, 2021.

Muhyiddin juga mengatakan bahawa pelepasan cukai pendapatan sebanyak RM1,000 untuk perbelanjaan pelancongan domestik telah dilanjutkan hingga 31 Disember 2021. Pengumuman beliau dalam Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek juga ada menyebut RM1 bilion ditawarkan oleh PKS dalam sektor pelancongan agar terus berdaya saing dalam kebiasaan baharu masa ini.

Lanjutan kenyataan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, Menteri Pelancongan Kesenian & Kebudayaan, Datuk Seri Nancy Shukri menyambut baik kebenaran operasi sektor pelancongan domestik yang mampu bantu pulih ekonomi negara berikutan tiada rentasan negeri. Tahun 2020 sepatutnya menjadi tahun yang bermakna bagi industri pelancongan negara  dengan kempen ‘Visit Malaysia 2020’. Malaysia menyambut lebih dari 26 juta pengunjung antarabangsa tahun lalu dan menjangkakan bilangan ini akan terus meningkat pada tahun ini. Malangnya, pandemik Covid-19 telah mempengaruhi sektor ini berbanding dengan industri-industri yang lain.

Pelaksanaan langkah pencegahan untuk membendung virus, yang dikenali sebagai Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) – perkhidmatan yang membataskan pergerakan kita di atas jalan raya serta semangat untuk berjuang bertahan lama di dalam rumah bagi membendung penularan wabak Covid 19. Dari hotel bajet sehingga ke hotel lima bintang, banyak yang berhenti beroperasi dengan alasan krisis Covid-19  yang telah mengakibatkan kehilangan pekerjaan yang besar di industri ini terutamanya wanita. Banyak antara mereka yang berpendapatan rendah, berada di bawah kontrak mengikut jam bekerja atau kontrak jangka pendek di samping berusaha menguruskan rumah tangga dan penjagaan anak-anak.

Beberapa strategi yang boleh diambil untuk mengurangi impak negatif pandemik koronavirus pada wanita dalam bidang pelancongan terutama di PKS. Dasar polisi-polisi yang digubal dan yang disasarkan harus mengambilkira perspektif gender untuk mengatasi jurang perbezaan gender di dalam sektor pelancongan. Pertamanya, hubungan antara majikan dan pekerja-pekerja. Polisi yang sesuai harus digubal bagi mengelakkan kehilangan pekerjaan di dalam sektor pelancongan bagi pekerja/ pekerja lelaki dan wanita. Polisi tersebut termasuk program insentif untuk pengekalan pekerjaan melalui subsidi gaji dan jaminan sosial dan pelepasan pembayaran fiskal lain. Skim sokongan pendapatan seperti faedah pengangguran perlu diberikan. Mereka harus merangkumi sektor formal dan tidak formal di mana kumpulan yang kurang bernasib baik, khususnya wanita harus dijagai apabila ada di kalangan mereka yang ibu tunggal. Kedua, akaun pekerja sendiri.

Sokongan pendapatan langsung dan pemindahan wang tunai diperlukan untuk mengatasi kehilangan aktiviti penjanaan pendapatan bagi pekerja akaun sendiri, kategori yang merangkumi banyak wanita. Ketiga, perusahaan pelancongan  majikan. Terdapat juga kebutuhan segera untuk mencegah penutupan dan kebankrapan perusahaan pelancongan melalui langkah-langkah dasar monetari dan fiskal. Ini termasuk langkah-langkah untuk meringankan batasan aliran perusahaan melalui dana sektoral, pengecualian atau penangguhan pembayaran jaminan sosial dan pembayaran fiskal, pinjaman cepat dan bersubsidi, pelonggaran peraturan di atas kegiatan perjalanan dan pelancongan. Keempat, pinjaman kredit khusus harus diperkenalkan untuk pengusaha pelancongan wanita, dan agensi-agensi kerajaan harus memberikan keutamaan kepada perusahaan milik wanita dalam perolehan awam.

Selain itu, di dalam bentuk strategi jangka sederhana, krisis ekonomi pastinya menjadikan pelancongan sebagai pilihan yang tidak terjangkau bagi banyak pihak. Lebih-lebih lagi, langkah menjauhkan sosial mungkin berlaku untuk jangka masa yang tidak diketahui. Ini menunjukkan perlunya PKS mengadopsi strategi di luar reaksi segera. Program infrastruktur. Inisiatif harus dirancang untuk mempersiapkan sektor ini untuk era pasca pemulihan. Pause Forced dapat digunakan untuk mengembangkan strategi untuk meningkatkan hubungan antara sektor pelancongan dan infrastruktur, produk dan kemahiran tempatan untuk menjadikan ekonomi keseluruhan lebih tangguh. Program-program ini harus menggabungkan perspektif gender dan dikembangkan dengan penyertaan wanita.

Seterusnya, program pendidikan dan latihan. Ini harus dilaksanakan untuk pekerja yang terlantar di sektor pelancongan untuk meningkatkan kecekapan mereka. Program pengembangan kemahiran juga diperlukan bagi usahawan untuk meningkatkan aktiviti mereka. Penting untuk berfikir di luar pelancongan. Bagi semua pelaku pelancongan, program latihan harus melangkaui pelancongan untuk mengurangkan pergantungan pada pelancongan dan menerajui kepelbagaian ekonomi.

Pada masa lalu kita telah mengenali nilai pengalaman yang sahih tetapi melihatnya sebagai sesuatu yang dapat kita hasilkan sebagai produk pelancongan, ini tidak termasuk rangkaian mereka yang terlibat menjadikan pengalaman itu sahih. Sekarang tibalah masa untuk mengkaji semula model ini iaitu memanfaatkan komuniti dan wanita sebagai asas untuk memastikan siapa yang mencipta dan perlu berkongsi manfaat perjalanan. Ini penting untuk mengalu-alukan kembali pelanggan mereka dan memastikan bahawa pelaburan dalam pelancongan menyokong ekonomi tempatan, menyara pembekal kecil yang lain, menyebarkan faedah ke seluruh masyarakat dan mendorong perniagaan milik wanita.

Teknologi telah memudahkan peluang-peluang ini, untuk industri pelancongan belajar, berinformasi, membuat dan lebih maju ke hadapan menurutnya. Dengan mendorong dialog yang lebih terbuka dan menyokong organisasi yang berfokus pada wanita, perjalanan dan pelancongan dapat diutamakan apa yang benar-benar penting, meletakkan faktor manusia kembali ke sektor ini untuk mendapatkan kembali kedudukannya di hati dan fikiran pengguna di pasca Covid-19.

Oleh: Prof. Madya Dr. Sara Chinnasamy, Penganalisis Politik & Media Sosial.