ringgitHarga saham di Bursa Malaysia tinggi semasa dibuka hari ini, didorong beberapa sokongan belian dalam saham wajaran tinggi terpilih walaupun pasaran saham Asia mencatatkan prestasi bercampur-campur.
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Bursa Malaysia merekodkan 16 minggu berturut-turut jualan asing dengan pelupusan sebanyak RM1.15 bilion pada minggu lalu berbanding RM663.8 minggu sebelumnya.

Sehingga tahun ini, pelabur asing telah melupuskan sejumlah RM14.4 bilion ekuiti tempatan.

MIDF Research berkata, sebagai perbandingan dalam kalangan enam pasaran yang ditinjau, Malaysia adalah negara yang merekodkan aliran keluar keempat terkecil setakat ini.

Katanya, bursa menyaksikan penjualan oleh pelabur asing sebanyak RM179.4 juta pada hari Isnin – pelabur bertindak balas terhadap rancangan Presiden Donald Trump untuk menghapuskan layanan istimewa kepada Hong Kong.

Jumlah penjualan ekuiti tempatan oleh pelabur asing meningkat kepada RM191.4 meter pada hari Selasa kerana pelabur berhati-hati dengan pembukaan semula perniagaan susulan tunjuk perasaan besar-besaran di Amerika Syarikat yang dikhuatiri mengganggu pemulihan ekonomi dan penularan semula wabak.

Penjualan bersih asing memuncak pada hari Rabu kepada RM387.6 juta, mengatasi trend aliran masuk bersih asing dalam pasaran di Korea Selatan dan Taiwan.

Walaupun begitu, bursa tempatan naik sebanyak 2.1% untuk kepada 1.538.5 mata disokong oleh institusi tempatan yang membeli ekuiti sebanyak RM545.8 juta pada hari yang sama, kata MIDF Research.

Hari Khamis menyaksikan aliran keluar bersih asing yang lebih rendah sedikit kepada RM237.8 juta sebelum menyusut kepada RM150.2 juta pada hari Jumaat.

Kelembapan aliran keluar asing ini sebahagiannya disebabkan oleh pengumuman pemulihan jangka pendek Malaysia
yang meletakkan sektor automobil sebagai tumpuan dengan pengecualian cukai jualan kereta bagi pembelian kenderaan itu.

Dari segi penyertaan, hanya pelabur asing menyaksikan penurunan mingguan yang besar dalam nilai purata perdagangan harian mereka (ADTV) 50% untuk mencapai RM1.7 bilion.

Meskipun begitu, ADTV masih lagi baik kerana melebihi RM1 bilion. – MalaysiaGazette