151/5000 Ribuan tentera dari dua jiran bersenjata nuklear terlibat dalam pertempuran terakhir sejak Mei di wilayah Ladakh. foto aljazeera

NEW DELHI – Seramai 20 tentera India maut dalam pertempuran dengan askar China di sebuah kawasan sempadan yang dipertikaikan, sekali gus meningkatkan perbalahan selama dua minggu antara dua gergasi Asia di Himalaya barat .

Kementerian luar negeri China mengesahkan terdapat “konfrontasi fizikal yang ganas” pada hari Isnin di kawasan sempadan.

Namun China tidak mendedahkan jumlah askarnya yang terkorban.

Bagaimanapun, Kementerian Luar India berkata, kedua-dua askar terkorban.

Sumber pemerintah India mengatakan pasukan itu bertempur dengan batang besi serta batu dan tidak ada tembak menembak.

Kematian tersebut adalah yang pertama kali berlaku sejak pertembungan besar sempadan terakhir pada tahun 1967 antara jiran bersenjata nuklear itu – juga dua negara paling ramai penduduk di dunia.

China dan India telah membuat tuduhan mengenai siapa yang harus disalahkan dalam pertempuran hari Isnin lalu yang berlaku di padang pasir salju di Ladakh, yang terjadi setelah para komandan tentera mengadakan pertemuan untuk menyelesaikan keadaan.

Sejak awal Mei lalu, ratusan tentera saling berhadapan di tiga lokasi, masing-masing saling menuduh menuduh pihak lain menceroboh.

Pada malam Isnin, sekumpulan tentera datang dan melakukan letupan di Lembah Galwan, kata tentera India dalam satu kenyataan, sambil menambah pada masa ini kedua-dua pihak mahu melepaskan diri.

Kedua-dua pihak telah membincangkan untuk menamatkan pertikaian tetapi pada suatu peringkat, sumber pemerintah India mengatakan, tentera China telah menyerang sekumpulan tentera India yang termasuk seorang pegawai.

“Mereka menyerang dengan tongkat besi, komandan itu cedera parah dan jatuh, dan ketika itu terjadi tentera India menyerbu dengan menyerang dengan batu,” kata sumber itu.

China membawa bantuan dan pergaduhan berlangsung selama beberapa jam, kata sumber itu. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. Sama2 saksikan siapa lebih brutal? India atau China?

    Apa2 pun sehingga kini virus pembunuh coronavirus yang dikatakan berasal dari China telah pun menjangkiti lebih 350,000 orang rakyat India! Jutaan telah hilang pekerjaan dan sumber pendapatan!

Comments are closed.