Perdana Menteri yang juga Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad diiringi Ketua Umum Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim (kanan) bercakap pada sidang media selepas mempengerusikan Majlis Presiden Pakatan Harapan di Yayasan Kepimpinan Perdana (YKP), Putrajaya. foto HAZROL ZAINAL, 03 NOVEMBER 2018.
Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

PETALING JAYA – Para pemimpin PKR menafikan bahawa Pakatan Harapan+ atau PH+ telah menerima semula Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri (PM) sementara Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai timbalannya.

Sinchew Daily melaporkan, berita mengenai gandingan Mahathir dan Anwar itu telah membawa kejutan kepada akar umbi PKR.

Beberapa pemimpin PKR yang dihubungi berkata, berita tersebut perlu disahkan dan melihat ia bertentangan dengan hasil mesyuarat melibatkan pemimpin tertinggi PH, yang mencadangkan Anwar sebagai PM, sementara Dr. Mahathir sebagai Menteri Mentor.

Difahamkan, Anwar telah memanggil 38 Ahli Parlimen PKR pada Isnin dan tiada seorang pun yang menyokong Dr. Mahathir sebagai PM.

“Setakat mesyuarat PH+ pada Sabtu lalu, belum ada persetujuan yang dicapai, tetapi parti-parti masih berunding untuk menyelesaikan masalah yang ada.

“Berita ini (mengenai persetujuan supaya Dr. Mahathir menjadi PM) adalah tidak tepat, PKR telah hilang kepercayaan terhadap Dr. Mahathir, dan kami tidak akan menyokong beliau,” kata sumber kepada Sinchew Daily.

Sebuah portal berita sebelum ini telah melaporkan bahawa PH bersedia mengangkat semula Dr. Mahathir sebagai PM sementara Anwar menjadi timbalannya.

Menurut laporan itu, PH bersetuju menyokong Dr. Mahathir menjadi PM sehingga akhir tahun dan dokumen juga akan ditandatangani supaya jawatan itu diserahkan kepada Anwar. – MalaysiaGazette

3 Komen

  1. nuar tanya ahli politik PKR .. takkan ahli politik PKR nak cakap depan mukan nuar .. saya sokong tun .. kah kah kah

  2. Kenapa pulak nak orang tua nyanyok jadi PM. Malaysia ni dab takde orang lain lagi ke. Hantarkan leranda ke rumah dia supaya dia ingat tuhan.

Comments are closed.