Segelintir pelajar yang berkerumun tanpa mematuhi arahan penjarakan sosial ketika waktu persekolahan tamat ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di dua buah sekolah sekitar Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 26 JUN 2020.

KUALA LUMPUR – Baru masuk hari ketiga sesi persekolahan di buka semula menyaksikan ada segelintir pelajar yang tidak mematuhi prosedur operasi standard (SOP) seperti digariskan kerajaan.

Tinjauan MalaysiaGazette di dua buah sekolah di ibu negara hari ini mendapati pelajar Tingkatan Lima yang tamat waktu persekolahan pada pukul 12.30 tengah hari langsung tidak mengendahkan pematuhan penjarakan sosial satu meter antara satu sama lain.

Para pelajar didapati tidak mematuhi penjarakan selamat seperti arahan KKM ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di dua buah sekolah sekitar Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 26 JUN 2020.

Sebaik melangkah keluar dari pagar sekolah, sebahagian daripada pelajar berkenaan jelas dilihat berkumpul secara beramai-ramai di tepi jalan dan tempat letak motosikal sementara menunggu dijemput penjaga masing-masing.

Ada juga yang memenuhi tempat menunggu bas dan duduk terlalu rapat tanpa menghiraukan jarak sosial.

Apa yang dibimbangkan sekiranya para pelajar ini hanya mematuhi segala SOP di dalam premis sekolah namun mengabaikannya ketika berada di luar kawasan tersebut.

Pelajar-pelajar tidak mematuhi penjarakan sosial ketika berada di luar perkarangan sekolah setelah waktu persekolahan tamat. foto HAZROL ZAINAL, 26 JUN 2020.

Tetapi rata-rata mereka tidak lupa untuk mengenakan pelitup muka walaupun tidak mengamalkan kedudukan jarak selamat.

Pada sesi pembukaan semula sekolah Rabu lalu, dapat dilihat kesemua sekolah mematuhi pelaksanaan SOP seperti dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sama ada di dalam kelas, bilik makmal mahupun tandas.

Namun, perkara sebaliknya berlaku sebaik sahaja loceng tamat waktu persekolahan berbunyi ketika para pelajar ingin pulang ke rumah masing-masing. – MalaysiaGazette