WASHINGTON – Amerika Syarikat (AS) melaporkan lebih daripada 55,000 kes Covid-19 baharu semalam, kenaikan harian terbesar yang pernah dilaporkan oleh setiap negara.

Lonjakan kes Covid-19 di seluruh Amerika Syarikat selama seminggu terakhir ini telah meletakkan Presiden Donald Trump dalam perhatian sehingga beberapa gabenor menghentikan rancangan untuk melonggarkan sekatan pergerakan di negeri masing-masing.

Jumlah kes jangkitan harian AS berada pada 55,274 lewat semalam, mengungguli rekod satu hari sebelumnya iaitu 54,771 yang direkodkan di Brazil pada 19 Jun lalu.

Dua minggu yang lalu, AS melaporkan kira-kira 22,000 kes baharu sehari.

Kini ia telah melaporkan lebih dari 40,000 kes selama tujuh hari berturut-turut dan memecahkan rekod kes baharu tiga hari berturut-turut, menurut penghitungannya.

Jangkitan baharu meningkat di 37 daripada 50 negeri AS dalam 14 hari terakhir berbanding dua minggu sebelumnya pada awal bulan Jun, menurut analisis Reuters.

Florida melaporkan peningkatan terbesar berbanding mana-mana negeri setakat semalam, mencatat lebih 10,000 kes baharu dalam satu hari.

Dengan 21 juta penduduk, negeri ini melaporkan lebih banyak kes Covid-19 harian baharu berbanding mana-mana negara Eropah ketika pada tahap kemuncaknya.

Dr Anthony Fauci, Ketua Institut Alergi dan Penyakit Berjangkit Nasional telah memberi amaran awal minggu ini tentang kenaikan harian kes baharu AS yang boleh mencapai 100,000 jika penduduk negara ini tidak melaksanakan pematuhan sewajarnya.

Walaupun kadar ujian saringan meningkat, peratusan hasil positif juga bertambah.

Jumlah pesakit di hospital juga melonjak.

Di peringkat nasional, 7% ujian diagnostik Covid-19 kembali positif minggu lalu, meningkat daripada 5% pada minggu sebelumnya, menurut analisis Reuters.

Kadar ujian positif Arizona adalah 24% minggu lalu, Florida 16%. Nevada, South Carolina, dan Texas semuanya berada pada 15%, menurut analisis.