Christopher Wray. foto Reuters

WASHINGTON – Tindakan pengintipan dan mencuri oleh Kerajaan China mencetuskan ancaman terbesar jangka panjang kepada Amerika Syarikat (AS).

Bercakap dengan Institut Hudson di Washington, Christopher Wray menggambarkan ancaman itu terdiri daripada pelbagai cabang.

Beliau mendakwa Beijing mensasarkan warga China yang tinggal di luar negeri, memaksa mereka kembali dan berusaha untuk berkompromi dengan penyelidikan koronavirus AS.

“Taruhannya tidak mungkin lebih tinggi.

“China terlibat dalam seluruh usaha untuk menjadi satu-satunya negara kuasa besar dunia dengan segala cara yang diperlukan,” kata Wray.

Dalam ucapan hampir satu jam lamanya, Pengarah Biro Siasatan Persekutuan (FBI) itu menggariskan campur tangan China dalam kempen pengintipan ekonomi, pencurian data dan monetari serta kegiatan politik haram, yang menggunakan rasuah dan pemerasan untuk mempengaruhi dasar AS.

“Kami sekarang telah sampai ke titik di mana FBI kini membuka kes kontroversi baharu yang berkaitan dengan China setiap 10 jam,” tambahnya.

Daripada hampir 5,000 kes anti-perisikan aktif yang sedang dijalankan di seluruh negara, hampir separuh berkaitan dengan China.

Pengarah FBI itu mendakwa Presiden China Xi Jinping telah mempelopori program yang disebut “Fox Hunt”, yang ditujukan kepada warga negara China yang tinggal di luar negeri yang dilihat sebagai ancaman terhadap pemerintah China.

“Kami berbicara mengenai pesaing politik, pembangkang dan pengkritik yang berusaha untuk mendedahkan pelanggaran hak asasi manusia yang meluas di China.

“Pemerintah China ingin memaksa mereka untuk kembali ke China dan taktik China untuk mencapainya sangat mengejutkan.

”Apabila tidak dapat menjejaki satu sasaran Fox Hunt, pemerintah China akan mengirim utusan untuk mengunjungi keluarga sasaran di sini, di Amerika Syarikat.

”Mesej yang mereka sampaikan? Sasaran itu mempunyai dua pilihan: segera kembali ke China atau membunuh diri,” ujarnya. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. MACAU scam berluasluasa, sehingga kini kerajaan masih gagal membasmi jenayah rentas sempadan yang telah mengaut jutaan ringgit mangsa2 mereka!

Comments are closed.