Dejan Lovren.
LONDON – Liverpool terus melepaskan pemainnya apabila terbaharu pertahanan, Dejan Lovren sah akan meninggalkan juara Liga Perdana Inggeris (EPL) itu untuk menyertai kelab Rusia, Zenit St Petersburg.

Goal melaporkan, pemain berusia 31 tahun itu telah menandatangani kontrak selama tiga tahun dengan nilai perpindahan berjumlah €12  juta bagi membawanya ke Gazprom Stadium.

Perjanjian itu menyaksikan perjalanan karier Lovren bersama Liverpool selama enam musim berakhir selepas dua dibawa masuk oleh pengendali terdahulu, Brendan Rodgers pada musim 2014/15.

Ketika berada di bawah kendalian Rodgers dan dua musim setengah bersama Jurgen Klopp, Lovren merupakan nadi utama buat jentera pertahanan Liverpool.

Namun bermula musim lalu, Klopp dilihat lebih gemar menggunakan khidmat Joe Gomez dan Joel Matip untuk digandingkan bersama Virgil van Dijk.

Keadaan tersebut membuatkan Lovren semakin kurang menikmati minit perlawanan apabila hanya beraksi dalam 23 perlawanan bagi dua musim.

Aksi yang ditampilkan Lovren juga kadangkala mendapat kritikan daripada para penyokong Liverpool.

Tandukan ’emas’ yang dilakukannya pada masa kecederaan aksi suku akhir kedua bertemu Borussia Dortmund bagaimanapun menjadi antara detik manis buat Lovren dalam membantu Liverpool mara dengan lebih jauh dalam saingan Liga Europa 2015/16.

Enam musim menabur bakti buat The Reds, Lovren telah mengecap nikmat selaku juara Liga Perdana Inggeris musim ini dan Liga Juara-Juara Eropah 2018/19 serta membuat 185 penampilan secara keseluruhanya. – MalaysiaGazette