Kim Jong-un. foto Nikkei Asian Review

NEW YORK – Korea Utara masih meneruskan program senjata nuklearnya dan beberapa negara percaya ia “mungkin telah mengembangkan peranti nuklear mini untuk menyesuaikannya dengan peluru berpandu balistik,” menurut laporan sulit Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Laporan oleh panel pakar bebas yang memantau sekatan PBB mendakwa, negara-negara itu, yang tidak didedahkan percaya enam ujian nuklear Korea Utara yang lalu telah membantunya mengembangkan peranti nuklear miniatur.

Pyongyang tidak menjalankan ujian nuklear sejak September 2017.

Laporan sementara itu, yang dilihat oleh Reuters, diserahkan kepada Jawatankuasa Sekatan Korea Utara, Majlis Keselamatan PBB yang dianggotai 15 anggota pada hari Isnin.

”Republik Rakyat Demokratik Korea meneruskan program nuklear, termasuk pengeluaran uranium yang diperkaya dan pembinaan reaktor air ringan eksperimental.

”Negara-negara anggota menilai Republik Rakyat Demokratik Korea terus menghasilkan senjata nuklear,” kata laporan itu.

Misi Korea Utara ke PBB di New York belum mengulas laporan PBB itu.

Pemimpin Korea Utara, Kim Jong Un dalam kenyataan minggu lalu memaklumkan tidak akan ada perang lagi kerana senjata nuklear negara itu bertujuan menjamin keselamatan dan masa depannya walaupun terdapat tekanan luar dan ancaman ketenteraan.

Laporan PBB menyatakan sebuah negara, yang tidak didedahkan menilai bahawa Korea Utara “mungkin berusaha untuk mengembangkan miniaturisasi lebih jauh untuk memungkinkan penggabungan peningkatan teknologi seperti pakej bantuan penembusan atau berpotensi mengembangkan banyak sistem kepala peledak”.

Korea Utara telah dikenakan sekatan PBB sejak tahun 2006 kerana program peluru berpandu nuklear dan balistiknya.

Manakala Majlis Keselamatan PBB terus memperkukuhkan sekatan dalam usaha untuk memotong dana untuk program-program tersebut.

Pemimpin Korea Utara Kim Jong Un dan Presiden Donald Trump telah bertemu tiga kali sejak 2018, tetapi gagal.

Kegagalan ini kerana tiada kemajuan terhadap permintaan Amerika Syarikat agar Pyongyang melepaskan senjata nuklearnya dan tuntutan Korea Utara agar negara itu dibebaskan daripada sekatan.

Pada bulan Mei 2018 Korea Utara menunaikan janji untuk meletupkan terowong lokasi ujian nuklear utamanya, Punggye-ri, yang menurut Pyongyang adalah bukti komitmennya untuk mengakhiri ujian nuklear.

Tetapi mereka tidak membenarkan pakar menyaksikan kerja-kerja tersebut.

Laporan PBB mengatakan hanya pintu masuk terowong yang diketahui hancur dan tidak ada indikasi pemusnahan yang komprehensif.

Sebuah negara lain telah menilai bahawa Korea Utara dapat membangun kembali dan memasang semula infrastruktur yang diperlukan untuk menyokong ujian nuklear dalam tiga bulan.

Pakar-pakar PBB menyatakan Korea Utara melanggar sekatan, termasuk “melalui eksport maritim secara haram, walaupun menangguhkannya sementara antara akhir Januari dan awal Mac 2020” kerana pandemik koronavirus. – MalaysiaGazette