Gambar hiasan

SINGAPURA – Minyak mentah naik lebih banyak dalam dagangan hari ini, disokong oleh jangkaan rangsangan ekonomi Amerika Syarikat (AS) dan pemulihan permintaan Asia.

Minyak mentah Brent LCOc1 menambah AS$0.07 atau 0.2%, kepada AS$ 45.06 setong, pada 0027 GMT manakala minyak mentah West Texas Intermediate A.S. CLc1 meningkat AS$0.14 atau 0.3%, kepada AS$ 42.08 setong.

“Minyak mentah meningkat di tengah-tengah tanda langkah rangsangan seterusnya,” menurut nota penyelidikan ANZ.

“Penggubal undang-undang AS meneruskan rundingan mengenai pakej ekonomi secara besar-besaran apabila Setiausaha Perbendaharaan Steven Mnuchin menyatakan ada bahagian yang perlu dikompromi dan kesepakatan yang adil dapat dipersetujui bersama.

”Sentimen juga didorong oleh komen daripada Saudi Aramco bahawa permintaan meningkat,” kata ANZ lagi.

Harga mendapat sokongan setelah Presiden Donald Trump menerusi Twitter berkata, pihak atasan Demokrat mahu bertemu dengannya berhubung bantuan ekonomi yang berkaitan dengan koronavirus.

Rundingan antara Demokrat dan pentadbiran Trump terhenti minggu lalu.

Pada hari Ahad, Ketua Pegawai Eksekutif Arab Saudi Aramco, Amin Nasser menyatakan permintaan minyak meningkat di Asia ketika ekonomi dibuka secara beransur-ansur.

Deflasi kilang China berkurangan pada bulan Julai, didorong oleh kenaikan harga minyak global dan ketika aktiviti perindustrian kembali ke tahap pra-koronavirus, menambah tanda pemulihan ekonomi kedua terbesar di dunia.

Iraq pada hari Jumaat menyatakan akan mengurangkan pengeluaran minyaknya sebanyak 400,000 tong lagi setiap hari pada bulan Ogos dan September untuk mengimbangi pengeluarannya yang berlebihan dalam tiga bulan terakhir lalu.

Langkah itu akan menolong Iraq mematuhi pemotongan pengeluaran oleh Organisasi Negara Pengeksport Petroleum dan sekutu, yang dikenali sebagai OPEC +. – MalaysiaGazette