Donald Trump. foto Agensi

WASHINGTON – Donald Trump, seorang jutawan yang kaya-raya hanya membayar sebanyak AS$750 cukai pendapatan kepada kejayaan pada tahun beliau dilantik sebagai Presiden Amerika Syarikat, menurut laporan siasatan New York Times.

Pendedahan itu menggemparkan menjelang Pilihan Raya Presiden pada bulan November ini.

”Cukai-cukai Trump menunjukkan kerugian kronik, elak  bayaran cukai selama bertahun-tahun,” adalah tajuk utama di laman web akhbar itu pada hari Ahad.

Penyata cukai presiden telah lama menjadi rahsia daripada laporan politik Amerika Syarikat (AS).

Presiden membayar cukai pendapatan sebanyak AS$750 kepada Kerajaan Persekutuan ketika beliau menang jawatan presiden, menurut laporan itu sambil menambah pada tahun pertama di White House, Trump melunaskan AS$750 lagi.

“Dia sama sekali tidak membayar cukai pendapatan dalam tempoh 10 dari 15 tahun sebelumnya – terutamanya kerana dia melaporkan kerugian yang besar.

Secara keseluruhan, akhbar itu mengatakan, Trump tidak membayar cukai pendapatan persekutuan dalam tempoh 11 dari 18 tahun yang diperiksa oleh wartawannya.

Sebilangan besar perniagaannya, termasuk padang golfnya, melaporkan kerugian kewangan yang besar – yang telah membantu menurunkan cukai.

Times juga mengatakan dokumen yang diperolehnya “terdiri daripada maklumat yang telah dikemukakan oleh Trump kepada IRS (Perkhidmatan Hasil Dalam Negeri), bukan penemuan pemeriksaan kewangan bebas.

Mereka melaporkan Trump memiliki ratusan juta dolar aset berharga, tetapi tidak mendedahkan kekayaan sebenarnya.

Akhbar itu juga tidak mendedahkan hubungan Trump dengan Rusia yang sebelum ini tidak dilaporkan.

Times menjelaskan ia tidak akan menerbitkan dokumen tersebut, untuk melindungi sumbernya.

Pada taklimat akhbar di White House pada hari Ahad, Trump menyifatkan laporan tersebut sebagai tuduhan liar dan komplot terhadapnya.

Trump turut menolak laporan Times sebagai “berita palsu”.

Beliau dan Biden akan berdebat untuk pertama kalinya pada hari Selasa.

Katanya berkata: “Kita telah melalui cerita yang sama, anda boleh menanyakan soalan yang sama kepada saya empat tahun yang lalu, saya boleh menjelas dan memaklumkan mengenainya.

“Ini benar-benar berita palsu, tidak. Sebenarnya saya membayar cukai. Dan anda akan melihat cukai saya dikembalikan – dalam audit, mereka sudah lama dalam audit. (IRS) tidak melayan saya dengan baik … mereka melayan saya dengan sangat buruk. Anda mempunyai orang di IRS – mereka melayan saya dengan sangat buruk”, ujarnya sambil menambah New York Times juga melakukan perkara sama.

Ditanya mengapa Trump hanya membayar beberapa ratus dolar dalam tempoh setahun selepas menjadi presiden, beliau berkata” Pertamanya, saya membayar dengan banyak dan saya bayar cukai pendapatan yang banyak juga.

“New York mengenakan caj yang banyak dan saya membayarnya. Semuanya akan didedahkan selepas diaudit,” katanya.

The Times juga mendakwa, Trump telah menggunakan ‘tindakan yang boleh dipersoalkan’.

Presiden AS tidak diwajibkan oleh undang-undang untuk mengeluarkan perincian kewangan peribadi mereka, tetapi setiap orang berbuat demikian sejak Richard Nixon melakukannya.

Trump telah melanggar tradisi presiden dengan menolak untuk mendedahkan pendapatannya, mendorong pertikaian panjang di mahkamah dan mengakibatkan spekulasi tentang apa yang mungkin mereka miliki.

Pulangan cukainya, merupakan faktor perbincangan utama dalam pilihan raya 2016, telah berterusan selama ini

The Times pernah merangkul Pulitzer Price melalui laporan pendedahan cukai keluarga Trump pada tahun 2018. – MalaysiaGazette