Bursa Malaysia dibuka rendah pagi ini berikutan pasaran menerima berita mengenai prospek penurunan Petronas, selain aktiviti pengambilan untung menjelang hujung minggu.
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Pelabur asing melupuskan sejumlah RM214.4 juta ekuiti di Bursa Malaysia pada minggu lalu berbanding RM237.09 juta pada minggu sebelumnya.

MIDF Research dalam nota penyelidikannya berkata, jumlah kumulatif jualan pelabur asing pada bulan ini adalah sebanyak RM479.5 juta.

Ketika pasar dibuka kembali pada hari Isnin minggu lalu, pelabur asing membeli RM101.58 juta bersih ekuiti tempatan.

Menurutnya, peruncit dan institusi tempatan masing-masing sebagai penjual dan pembeli bersih pada harga RM210,000 dan RM101.38 juta.

Setakat tahun 2020, penjualan bersih pelabur asing telah mencapai ekuiti bernilai RM22.81 bilion di bursa.

”Malaysia mencatat aliran keluar bersih asing paling sedikit, sementara Indonesia mengalami aliran keluar terbesar dibandingkan dengan tiga pasaran lain,” katanya.

Menurut firma penyelidan itu, segi penyertaan minggu lalu menyaksikan peserta peruncit sebagai pembeli bersih dengan jumlah ekuiti sebanyak RM446.5 juta, sementara institusi tempatan bersih menjual RM232.1 juta dalam tempoh yang sama.

Ini menandakan minat peruncit mulai kembali.

Minggu lalu juga menyaksikan pembalikan penjualan bersih setelah empat minggu berturut-turut institusi tempatan sebagai pembeli bersih di bursa.

Katanya, ia juga minggu kedua terdapat pembelian bersih yang kukuh oleh pelabur runcit peruncit selepas tiga minggu berturut-turut seperti penjual bersih.

Trend ini bermula Selasa lalu dengan pembelian bersih RM180.86 juta dan berterusan sepanjang minggu ini.

“Ini adalah isyarat yang berpotensi untuk mengembalikan minat belian pelabur runcit dengan aktiviti tawar-menawar dan minat baharu terhadap stok sarung tangan susulan lonjakan kes Covid-19 baru-baru ini, selain latar belakang politik Malaysia yang tidak stabil.

“Pelabur runcit membuat belian bersih kepada RM11.6 bilion setakat tahun ini, berbanding pelabur institusi RM10.9 bilion,” kata MIDF Research. – MalaysiaGazette