Dr Noor Hisham Abdullah

KUALA LUMPUR – Penggunaan dua jenama vaksin influenza iaitu Vaxigrip Tetra dan SKYCellflu Quadrivalent boleh diteruskan setelah dihentikan sementara.

Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, keputusan itu diambil selepas Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) menjalankan penilaian risiko terperinci bagi kedua-dua jenama vaksin yang terlibat.

Ia berdasarkan informasi yang telah diterima daripada Korean Disease Control and Prevention Agency (KDCA), laporan keselamatan tempatan dan global, maklumat keselamatan bagi kedua-dua jenama vaksin dan maklumat yang diterima daripada pemegang pendaftaran produk yang terlibat serta badan regulatori antarabangsa yang lain.

Menurutnya, sehingga 31 Oktober 2020, KDCA telah mengesahkan kebarangkalian adalah sangat rendah untuk mengaitkan vaksin influenza sebagai punca kematian seperti yang dilaporkan di Korea Selatan.

Laporan siasatan bagi 72 kes daripada 83 kes kematian (11 kes masih dalam siasatan) tersebut menunjukkan punca kematian adalah disebabkan oleh penyakit sedia ada yang dihidapi oleh individu berkenaan atau sebab lain yang tiada hubungkait dengan vaksin influenza yang diberikan.

Pihak KDCA juga mengesahkan tiada jenama, pengilang atau nombor kelompok vaksin tertentu yang boleh dikaitkan dengan kes-kes kematian yang berlaku.

”KKM juga telah menilai kualiti produk dan menyemak data laporan kesan advers susulan imunisasi (AEFI) tempatan serta global, meliputi profil keselamatan bagi semua vaksin influenza, termasuk kedua-dua jenama vaksin tersebut.

”Sejumlah 1.5 juta dos vaksin influenza telah dibawa masuk ke Malaysia sehingga Oktober 2020. NPRA telah menilai laporan pengujian yang dijalankan oleh pengilang, membuat pemeriksaan rangkaian sejuk dan menjalankan pengujian fizikal melalui aktiviti Vaccine Lot Release bagi kesemua vaksin ini.

”Hasil penilaian ini mendapati semua vaksin influenza termasuk kedua-dua jenama vaksin berkenaan mematuhi standard kualiti yang ditetapkan,” katanya dalam kenyataan di sini.

Hasil semakan lanjut juga menunjukkan tiada kes kematian yang dilaporkan susulan pemberian mana-mana vaksin influenza di Malaysia.

Malah, kesan advers yang dilaporkan merupakan kesan advers yang biasa berlaku serta telah didokumentasikan.

Oleh itu, KKM tidak mengesan sebarang isu kualiti atau keselamatan yang memerlukan tindakan lanjut.

Dr Noor Hisham berkata, KKM komited menjalankan pemantauan secara berterusan bagi memastikan kualiti, keselamatan dan keberkesanan produk berdaftar termasuk vaksin yang terdapat di pasaran sentiasa terjamin. – MalaysiaGazette