Reaksi Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah pada sidang media perkembangan terkini COVID-19 di Kementerian Kesihatan Malaysia, Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 09 NOVEMBER 2020.

PUTRAJAYA – Pandemik Covid-19 yang memasuki gelombang ketiga kini mendapati jumlah sembuh mengatasi kes baharu, hari ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata 1,345 kes pulih dicatatkan dengan sebahagian besarnya di Sabah.

“Pecahan kes yang sembuh adalah seperti berikut Sabah (967 kes); Selangor (235 kes); Negeri Sembilan (63 kes); Wilayah Persekutuan Labuan (48 kes); Pulau Pinang (17 kes); Sarawak (7 kes); Kedah (2 kes); Perak (2 kes); Melaka (2 kes); dan Kelantan (2 kes),” ujar Noor Hisham.

Sebanyak 972 kes bahary positif Covid-19 dicatatkan sehingga jam 12 tengahari tadi.

Negeri Sabah masih lagi mencatatkan kes tertinggi apabila 370 direkodkan berlalu di negeri itu.

“Daripada 972 kes baharu pada hari ini, terdapat lima kes import yang mendapat jangkitan dari luar negara yang melibatkan dua warganegara dan tiga bukan warganegara yang tiba dari negara Filipina (2 kes di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur); Singapura (2 kes di Johor); dan Nepal ( 1 kes di Selangor),” kata beliau dalam sidang media harian di KKM, hari ini.

Menurut Dr Noor Hisham terdapat pertambahan lapan kes kematian berkaitan Covd-19 menjadikan di Malaysia adalah sebanyak 294 kes.

Tujuh kematian termasuk bayi berusia satu tahun direkodkan di Sabah sementara satu kematian lagi direkodkan di Labuan melibatkan pesakit berusia 66 tahun yang mempunyai penyakit darah tinggi.

Bayi berusia setahun itu meninggal dunia di Hospital Duchess of Kent, Sandakan. – MalaysiaGazette