Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tidak membenarkan kedai runcit menjual arak mulai Oktober 2021.

Saudara Pengarang,

Bir bukan minuman keras, boleh dijual di kedai runcit, kata Annuar Musa pada 22 November 2020

Seminggu sebelumnya,  DBKL membuat kenyataan ‘Keputusan DBKL larang kedai runcit jual arak muktamad’ jadi penjualan bir memanglah dibolehkan.

Oleh kerana status ketum masih lagi menjadi tanda tanya mungkin pengemar beralih kepada ‘bir’ halal atau yang kadar alkohol bawah 0.5%

Minuman alkohol ini pula dipecahkan menjadi 3 kategori:
Kategori A : Kadar Alkohol 1-5% contohnya Bir

Kategori B : Kadar Alkohol 5-20% contohnya Wain

Kategori C : Kadar Alkohol 20-55% Contohnya Wiski
(Sumber: Tiger Beer Zero di antara Halal dan Haram)

Adakah dibenarkan minum bir yang mengandungi peratusan alkohol yang sangat rendah yang tidak mungkin boleh menyebabkan mabuk?

Berdasarkan ketetapan peraturan hukum untuk isu ini dan seumpamanya adalah berdasarkan dua perkara; istihlak dan istihala dan juga kesannya terhadap penghapusan najasa [pengotor] dan menjadikannya dibenarkan untuk dimakan atau diminum.

Maksud istihala:

Istihala bermaksud transformasi [kimia] sifat zat yang mengakibatkan penghapusan sifatnya dari asal.

Para sarjana sebulat suara bersetuju bahawa alkohol dianggap tulen jika secara spontan berubah menjadi cuka.

Majoriti ulama Hanafi dan Maliki turut bersetuju dengan pendapat yang dinyatakan oleh Imam Ahmed; berpendapat bahawa apa-apa bahan yang tidak tulen – selain alkohol yang secara spontan berubah menjadi cuka – dianggap tulen jika telah mengalami istihala.

Ini ialah kerana sifat bahan yang tidak tulen:

– diubah dan terubah sepenuhnya;

– Undang-undang Islam mendasarkan perihalan kekotoran pada kehadiran bahan tertentu;

– keterangannya sebagai bahan tidak tulen tidak lagi berlaku kerana transformasi pada intinya;

– dalam analogi kes kemurnian cuka anggur dari alkohol; kesucian darah rusa yang diubah menjadi kasturi; kesucian gumpalan darah yang diubah menjadi sekeping daging [semasa kehamilan].

Inilah pendapat (Dar al-Iftaa Al-Missriyyah) yang dilaksanakan untuk fatwa.

Adapun istihlak, bermaksud bahawa peratusan alkohol dalam bahan tertentu sangat sedikit sehingga tidak menyebabkan keracunan, walaupun seseorang meminumnya dalam jumlah besar.

Minuman dianggap dilarang untuk diambil jika peratusan alkohol di dalamnya membawa kepada keracunan sama ada seseorang meminumnya sedikit atau banyak.

Makna ini sesuai dengan hadis yang diriwayatkan oleh Jabir RA di mana Nabi (SAW) bersabda, “Segala minuman yang memabukkan ketika diminum dalam jumlah besar tidak sah baik dalam jumlah kecil maupun besar.” [Direkodkan oleh Abu Dawud dan al-Nisa’i. IbnHibban menyatakannya sahih dari hadis Jabir (RA)].

Maksudnya adalah dilarang meminum minuman yang memabukkan ketika diminum dalam jumlah kecil kerana minum dalam jumlah kecil yang tidak memabukkan boleh menyebabkan kita meminum dalam jumlah besar.

Walau bagaimanapun, adalah harus untuk meminum minuman yang telah dicampurkan dengan sebilangan kecil bahan yang memabukkan, dan yang tidak memabukkan walaupun diminum dalam jumlah banyak. Ini tidak termasuk dalam hadis yang mulia dan seumpamanya.

Minum Minuman Dengan Kandungan Alkohol Kecil (Mazhab Shafi’i)

Menurut mazhab Syafi’eh, bolehkah meminum minuman yang mengandungi alkohol dalam jumlah sangat sedikit (seperti yang dikatakan dalam minuman ringan hari ini)?

Nabi (SAW) bersabda, “Setiap yang memabukkan adalah dianggap sebagai jenis khamar, dan semua jenis khamar adalah haram (Ibn Hibban no. 5354).” Apa yang haram untuk diambil dan dianggap najis adalah minuman keras yang memabukkan (muskirat).

Ketetapan ini adalah disabitkan  untuk alkohol berasaskan etil (ethyl) dan metil (methyl).

Alkohol isopropil , adalah alkohol yang digunakan oleh jururawat untuk membersihkan kecederaan di mana seseorang terkena tembakan atau mengeluarkan darah, tidak termasuk dalam ketetapan ini.

Bir, arak dan alkohol yang diambil termasuk dalam peraturan ini dan dianggap kotor juga oleh mazhab Shafi’i.

Menurut I’ana al-Talibin, ia tetap dianggap najis (kesalahan) walaupun ianya mengandungi setitik cecair racun yang memabukkan.

Semua minuman yang mengandungi alkohol berasaskan ethanol tidak boleh diambil.

Sekiranya soda tertentu mengandungi alkohol, maka tidak sah mengkonsumsi walau apa pun jumlahnya.

Namun bagi Syeikh Omar Qureshi, beliau menasihatkan orang ramai untuk melakukan kajian yang tepat dan menyeluruh mengenai bahan-bahan apa yang masuk ke dalam item makanan dan minuman tertentu sebelum membuat kesimpulan mengenai kebolehlaksanaannya.

Ramai orang mempunyai maklumat yang tidak tepat mengenai alkohol yang terdapat dalam minuman soda yang banyak diminum dan menjadi penyebab kekeliruan bagi banyak saudara dan saudari kita.

Dalam Kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan: Produk Minuman yang menyerupai arak (Bayyan Linas Siri 198) yang disebutkan juga hanya mengenai ‘arak’.

Pandangan yang seakan sama dengan diatas iaitu :

Bagi umat Islam, WAJIB menggunakan kuasa sebagai pengguna Muslim yang bijak untuk menjauhkan diri daripada apa jua bentuk produk yang meragukan. Apatah lagi produk yang jelas mempunyai hubungan dengan perkara yang dilarang syarak seperti arak. Rasulullah SAW bersabda:

دَعْ مَا يَرِيبُكَ إِلَى مَا لاَ يَرِيبُكَ فَإِنَّ الصِّدْقَ طُمَأْنِينَةٌ وَإِنَّ الْكَذِبَ رِيبَةٌ

Maksudnya: “Tinggallah apa yang menjadi keraguan kepadamu kepada yang tidak meragukan. Maka sesungguhnya kebenaran itu adalah satu ketenangan dan sesungguhnya dusta itu adalah satu keraguan”. Riwayat al-Tirmizi (2708)

Azizi Ahmad, Segambut Luar

1 Komen

Comments are closed.