Kelas online menjadi keutamaan kepada pelajar akibat penularan Covid-19. Gambar hiasan

ISU ‘cikgu tunggu pelajar bakal SPM, tapi seorang pun tak masuk kelas online‘ dan ‘kami dah hilang mood belajar menjadi bualan beberapa hari ini’.

Kedua-dua bualan adalah mengenai kumpulan pelajar SPM yang dijangka akan mengambil peperiksaan ‘hayat’ untuk menentukan peluang mereka ke pusat pengajian tinggi kelak.

Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) dalam talian bagi menggantikan interaksi secara berdepan di dalam bilik darjah, pastinya satu-satunya cara yang paling selamat ketika wabak Covid-19 ini.

Mungkin kita tidak boleh tinggalkan pelbagai halangan khususnya kepada pelajar yang tidak mempunyai capaian internet atau hanya capaian yang lemah dan juga keupayaan mengadakan peranti mudah alih terutamanya mereka yang tinggal di kawasan luar bandar atau daripada keluarga yang kurang berkemampuan.

Semasa melihat idea mengapa pelajar tidak terlibat dengan guru dalam pembelajaran maya, kita memang sudahi ketahui dan fahami, sementara satu alasannya adalah alasan mengapa tidak ada yang dibincangkan di laman mana pun.

Punca utama yang sering diperkatakan ialah tiada akses.  Sebilangan pelajar tinggal di kediaman yang mungkin tidak mempunyai akses wi-fi atau akses terhad.

Sebilangan besar pelajar tersebut mungkin tidak mempunyai “peranti” untuk digunakan untuk kerja sekolah.

Memang benar, ada institusi turut memberikan peranti kepada pelajar, yang sangat membantu, tetapi tidak semua ahli keluarga adalah ahli atau pakar dalam peranti dan Wi-Fi.

Malaysia sendiri dimaklumkan  bahawa lebih kurang 36% pelajar persekolahan  tidak mempunyai peranti.

Sekiranya guru dan pemimpin bergelut dengan teknologi, mungkin ada kemungkinan keluarga juga bergelut dengan teknologi?

Ekoran kedudukan kewangan yang mungkin terjejas, sebilangan pelajar mungkin membantu ibu bapa bekerja sepenuh masa atau separa masa.

Sama ada mereka bekerja di kebun pertanian atau apa saja pekerjaan, masuk akal bahawa pelajar terpaksa mengambil pekerjaan untuk membantu keluarga mereka bagi meletakkan makanan di atas meja.

Bantuan kerja mereka, dan sumbangan yang mereka buat di rumah, sangat penting.

Banyak institusi pendidikan di seluruh negeri telah menggunakan kaedah budi bicara dan dengan tanpa pentaksiran maupun penilaian , mereka juga tidak mahu menghukum pelajar yang tidak dapat menghadiri semua kelas atau menyerahkan semua tugasan mereka kerana hak akses ke pembelajaran maya.

Perkara menarik yang berlaku di sini ialah terdapat pelajar yang mendapati bahawa insentif untuk tidak hadir tidak ada, jadi mereka tidak perlu lagi menghadiri kelas.

Adakah cara yang boleh kita gunakan untuk menggunakan dasar tanpa penilaian untuk kebaikan bersama?

Bolehkah kita terus memberi pelajar fleksibiliti untuk melakukan pembelajaran berasaskan projek mengenai topik yang mereka anggap menarik untuk mengetahui minat dan kreativiti mereka?

Sekiranya ibu bapa atau penjaga masih bekerja kerana mereka adalah pekerja penting, ada kemungkinan pelajar kita menjaga adik-beradik mereka dan menolong adik beradik itu melakukan kerja kelas mereka … atau menjauhkan adik-beradik daripada merobek sesuatu.

Pelajar-pelajar ini boleh menghadiri hanya separuh daripada kelas yang mereka “dikehendaki” untuk menghadiri.

Ruang kerja atau belajar bagi murid dan pelajar kita juga menjadi perbincangan.

Tidak semua orang mempunyai bilik tidur untuk diri mereka sendiri.

Sebenarnya, dan pastinya kebanyakan keluarga yang tinggal di apartmen atau rumah yang sama.

Sekiranya tidak ada ruang yang sunyi, tenang dan aman di mana mereka dapat memberi tumpuan, mungkin lebih mudah untuk tidak berhubung dengan guru mereka sama sekali.

Sebilangan pelajar tidak berhubung kerana mereka merasa tidak dapat dilihat berbanding semasa mereka berada di kelas fizikal, jadi mereka merasa bahawa mereka tidak akan ketinggalan dalam kelas maya.

Selain itu, sebilangan pelajar tidak menganggap guru mereka sangat terlibat secara peribadi, jadi mereka tidak begitu berminat untuk terlibat dengan guru tertentu dalam talian.

Yang pastinya, mereka akan berkata, jika pihak guru hanya sekadar menyediakan nota dan persembahan ‘Power Point’ , bolehlah mereka menjenguk apa yang diberikan dilain masa.

Terdapat pelajar yang tidak menghadiri semua kelas mereka kerana kurangnya akauntabiliti pada masa yang sama guru mereka memang dipertanggungjawabkan.

Walaupun begitu, kebanyakan guru kurang bimbang tentang jenis akauntabiliti yang datang dari pemimpin sekolah mereka, dan lebih banyak pertanggungjawaban yang mereka bimbangkan datang dari tekanan yang mereka berikan pada diri mereka sebagai guru.

Begitu banyak guru yang sangat mengambil berat tentang pelajar mereka dan bimbang tentang pertumbuhan sosial-emosi dan akademik mereka semasa wabak ini.

Kenyataan persoalan ini adalah baik , “Mengetahui apa yang anda ketahui sekarang, adakah anda akan melakukan sesuatu yang berbeza ketika pelajar berada di depan anda?”

Kemungkinan pada soalan ini adalah memberi tumpuan kepada bagaimana mereka menggunakan alat yang berbeza, atau mereka akan memberikan sekurang-kurangnya satu tugasan maya setiap minggu.

Kemungkinan juga kita perlu menumpukan pada bagaimana guru akan membina hubungan yang lebih baik dengan pelajar sehingga pelajar tersebut akan muncul ke kelas maya.

Hubungan guru pelajar adalah perkara yang mesti kita utamakan, dan kita perlu meluangkan masa dan mencari jalan  untuk memikirkan kejayaan  dalam persekitaran maya.

Azizi Ahmad, Kuala Lumpur