Hamidin Mohd Amin.

KUALA LUMPUR – Industri bola sepak Asia yang terus terkesan akibat pandemik COVID-19, digesa kekal bermuafakat memastikan kelangsungan sukan itu khususnya bagi menempuh cabaran tahun hadapan, kata Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Datuk Hamidin Mohd Amin.

Dalam kenyataan hari ini, Hamidin yang merupakan ahli jawatankuasa eksekutif Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) berkata, AFC sebagai badan induk bola sepak di Asia akan terus bersama dengan ahli gabungannya, memandangkan rantaian COVID-19 sukar untuk diputuskan sepenuhnya.

Beliau berkata ahli gabungan AFC terutama negara terjejas teruk, akan diberikan sokongan diperlukan terutama daripada segi bantuan kewangan.

“Demi keselamatan semua pihak, AFC sebelum ini menunda kebanyakan saingannya tahun ini dan terdapat kejohanan terpaksa dibatalkan. AFC juga adalah konfederasi pertama mengambil langkah menunda perlawanannya, bagi mengekang ancaman COVID-19.

“Berdasarkan senario terkini, industri bola sepak di sesetengah negara Asia, akan terus berdepan cabaran utama yang menuntut kita terus bekerjasama dalam menangani krisis ini,” katanya.

Semalam, Hamidin menyertai Kongres AFC ke-30 secara maya, yang dipengerusikan Presiden AFC Shaikh Salman Ibrahim Al Khalifa.

Pada kongres itu, Presiden Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) Gianni Infantino dalam ucapannya berkata, FIFA mampu menyalurkan bantuan diperlukan kepada negara anggota sejak bermulanya usaha mengekang pandemik COVID-19.

Infantino turut menekankan perpaduan dan solidariti adalah penting, untuk memastikan kelangsungan bola sepak terutama dalam usaha menyaksikan sukan yang memiliki peminat terbesar di dunia kembali normal, pada tahun 2021.

“Apa dikatakan Infantino itu tepat, solidariti penting dalam memastikan usaha bola sepak Asia untuk kembali seperti sedia kala untuk semua pemegang taruh, sama ada pemain, pasukan, kelab, dan penyokong. Semoga prospek bola sepak lebih cerah untuk tahun 2021,” tambah Hamidin dalam kenyataan itu.

Dalam pada itu, kongres itu telah meluluskan dan menerima permohonan Persatuan Bola Sepak Kepulauan Mariana Utara sebagai anggota penuh AFC yang ke-47, selain meluluskan laporan kewangan 2019 serta belanjawan 2020 dan pindaan Statut AFC.- BERNAMA