Azis Jamman
Datuk Md Azis Jamman

KUALA LUMPUR – Parti Warisan Sabah (Warisan) yang diterajui oleh Datuk Seri Mohd Shafie Apdal memberi bayangan akan melayarkan sayap mereka Semenanjung dalam masa terdekat.

Warisan yang sebelum ini bergabung dengan Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU) pada Pilihan Raya Sabah 2020 (PRN) kalah dan hilang kuasa sebagai pemerintah di Sabah dengan Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

Hari ini Ketua Pemuda Warisan, Datuk Mohd Azis Jamman mendedahkan ‘ada sesuatu akan berlaku’ dalam masa terdekat dan Warisan akan mengembangkan sayapnya ke Semenanjung pula.

Kata bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri itu, perjuangan perpaduan yang sentiasa diperjuangkan oleh Warisan kini sudah ‘layak’ untuk dikembangkan ke peringkat nasional.

“Warisan sedang menimbang melayarkan sayapnya ke peringkat Nasional, ke Semenanjung. Perjuangan perpaduan yang telah dibawa oleh Warisan pada PRN lalu perlu dibawa ke peringkat nasional, apa yang berlaku pada PRN lepas telah membuka mata rata-rata pemimpin politik sekaligus rakyat di Semenanjung tentang perjuangan Warisan.

“Ada sesuatu yang besar akan berlaku dalam masa terdekat, cara menuju ke depan adalah perpaduan dan perpaduan inilah kita (ingin) bawa ke peringkat nasional,” katanya.

Azis berkata demikian ketika berucap pada perasmian Perhimpunan Agung sayap Pemuda (Wira), Wanita dan Wirawati Warisan di Kota Kinabalu, Sabah hari ini.

Dedah beliau lagi, perkara itu akan dibawa ke peringkat tertinggi parti ketika Perhimpunan Agung peringkat pusat bagi tindakan susulan.

Tambah Azis lagi, sebelum ini Parti Bersatu Sabah (PBS) pernah membuat cubaan sedemikian namun tidak berjaya.

“Selagi kita tidak cuba selagi itu kita juga tidak akan tahu,” ujarnya. – MalaysiaGazette