Director-General of Health Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah. Covid-19 cases deaths
Director-General of Health Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

PUTRAJAYA – Selangor menjadi negeri yang mencatatkan kes harian  baharu tertinggi  Covid-19  ari ini dengan merekodkan 481 kes.

Daripada jumlah itu, sebanyak 356 kes adalah dari kluster-kluster dan saringan kontak rapat Covid-19 yang giat dijalankan di lapangan, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

Sabah pula menjadi negeri kedua tertinggi dengan  268 kes dan Wilayah Persekutuan sebanyak 232 kes.

“Sebanyak 57 kes yang dilaporkan berkaitan dengan kluster-kluster di penjara yang membabitkan Kluster Penjara Jalan Harapan (26 kes), Kluster Tembok (22 kes), Kluster Penjara Seberang Perai (8 kes) dan Kluster Bakti (1 kes),” katanya pada sidang media mengenai perkembangan terbaharu Covid-19 di kementeriannya di sini hari ini.

Dalam pada itu, terdapat pertambahan lapan kluster lagi hari ini menjadikan jumlah kluster yang dikesan pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) adalah sebanyak 426.

Ujarnya, sebanyak 196 kluster kini sedang dipantau dan merupakan kluster aktif.

Katanya lagi, sebanyak 51 kluster melaporkan pertambahan kes hari ini dan kluster-kluster itu adalah Kluster Teratai (143 kes), Kluster Usaha (79 kes), dan Kluster Tapak Bina Jalan Stadium (63 kes).

Noor Hisham menjelaskan, lapan kluster baharu yang ditemui hari ini adalah Kluster Puncak Galaksi, Kluster Bukit Punai, Kluster Tapak Bina Permai, Kluster Tapak Bina Matahari, Kluster Tapak Bina Laut, Kluster Cahaya Mahsuri, Kluster Seri Tasik dan Kluster Inten.

Sehubungan itu, beliau menggesa orang ramai agar sentiasa patuh kepada Prosedur Operasi Standard (SOP) yang ditetapkan bagi mengelak berlakunya jangkitan berlarutan. – MalaysiaGazette