Datuk Mohammed Shafie Mammal.
Mohammed Shafie Mammal.

KUALA LUMPUR – Majlis Rangkaian Kesatuan Sekerja Antarabangsa Malaysia (UNI-MLC) membidas sikap pemimpin politik yang mahu diadakan pilihan raya segera dalam keadaan penularan Covid-19.

Presidennya, Datuk Mohamed Shafie BP Mammal berkata, pihaknya menentang cadangan itu kerana ia memberi kesan kepada penderitaan ekonomi sekiranya berlaku.

“Kesatuan kita mempunyai banyak alasan untuk menentang pilihan raya umum pada waktu ini dan keputusan kami tidak dibentuk menggunakan sains roket!

“Sayangnya, pemimpin politik kita lebih berminat untuk berdolak-dalik daripada menolong rakyat yang sangat memerlukan bantuan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Mohamed Shafie, kes Covid-19 meningkat setiap hari dan mencetuskan ketakutan dalam kalangan orang ramai kerana ia sebelum ini menyebabkan mereka dibuang kerja dan dipotong gaji.

“Banyak syarikat ditutup menyebabkan banyak pengangguran. Mereka juga mengalami kesukaran untuk mendapatkan pekerjaan lain seperti peluang ekonomi menyusut.

“Oleh kerana itu, keluarga terjejas teruk. Lihat sahaja statistiknya. Kes keganasan rumah tangga dan penderaan kanak-kanak telah meningkat dengan ketara semasa
tempoh pandemik,” katanya.

Tambahan lagi dalam keadaan banjir yang melanda beberapa negeri sekarang.

“Tetapi apa yang dilakukan oleh pemimpin kita? Hanya fokus sepenuhnya pada pertengkaran politik,” katanya.

Mohamad Shafie menggesa ahli politik untuk menghormati keputusan Yang di-Pertuan sebelum pembentangan Belanjawan 2021 yang menyeru ahli politik untuk mengetepikan perbezaan politik dan memberi tumpuan menolong rakyat yang menghadapi masalah Covid-19.

“Pemimpin politik pula mengejek perintah Agong. Yang lucu adalah, ini adalah ahli politik yang sama yang bersumpah untuk mematuhi dengan keputusan raja pada masa lalu,” katanya.- MalaysiaGazette