Serangan tentera Israel awal pagi tadi yang menyasarkan depot senjata dan kedudukan tentera di timur Syria telah mengorbankan sekurang-kurangnya tujuh askar Syria dan 16 pejuang sekutu.- Gambar hiasan.

BEIRUT – Serangan tentera Israel awal pagi tadi yang menyasarkan depot senjata dan kedudukan tentera di timur Syria telah mengorbankan sekurang-kurangnya tujuh askar Syria dan 16 pejuang sekutu.

Tentera udara Israel melakukan lebih daripada 18 serangan terhadap beberapa sasaran di kawasan bandar timur Deir Ezzor hingga ke gurun al-Bukamal di sempadan Syria-Iraq, kata Observatorium Hak Asasi Manusia Syria.

Tambahnya, serangan itu telah mengorbankan mangsa yang tergolong dalam Pengawal Revolusi Iran, Hizbullah Lubnan, Briged Fatimiyyah dan pejuang Afghanistan pro-Iran.

Namun, identiti semua mangsa masih belum dapat disahkan.

Sementara itu, seramai 28 anggota tentera cedera dan beberapa di antaranya dalam keadaan kritikal.

Agensi berita Syria, SANA pula melaporkan serangan itu merupakan serangan kali kedua yang berlaku.

“Pada jam 1.10 pagi (waktu tempatan) tentera Israel melakukan serangan udara di bandar Deir Ezzor. Ia merupakan gelombang kedua serangan udara tentera rejim zionis dalam tempoh kurang daripada seminggu,” katanya.

Serangan terakhir tentera Israel ialah pada 7 Januari lalu di selatan Syria dan selatan ibu negara Damsyik yang menyebabkan tiga pejuang pro-Iran terbunuh. -MalaysiaGazette