Doland Trump ketika menyampaikan ucapan terakhir sebagai Presiden Amerika Syarikat. foto Agensi

WASHINGTON – Presiden Donald Trump, dalam ucapan perpisahan yang dikeluarkan pada hari Selasa menggesa semua pihak berdoa untuk pentadbiran baharu Amerika Syarikat.

Namun, Trump tidak menyebut nama penggantinya, Joe Biden.

“Minggu ini, kita melantik pemerintahan baharu dan doakan kejayaannya dalam menjaga Amerika Syarikat dengan selamat dan makmur,” kata presiden dari Republikan itu dalam kenyataanya menerusi video.

Tambahnya: “Kita mengucapkan selamat maju jaya dan kita juga berharap mereka mempunyai tuah – itu kata yang penting,”.

Trump telah menolak untuk menawarkan konsesi penuh kepada Biden, yang memenangi pilihan raya 3 November lalu dengan meraih undi sebanyak 306 berbanding 232 oleh Trump.

Trump juga tidak akan bertemu dengan Biden sebelum pelantikan pemimpin dari Demokrat pada pukul 12 malam pada hari Rabu (hari Khamis waktu Malaysia).

Sebaliknya, beliau merancang untuk terbang ke Florida, setelah sepenggal berada di White House.

Trump dengan ikrar kempennya untuk “Menjadikan Amerika Lagi Hebat” – tetapi meninggalkan pejabatnya dengan merekodkan 400,000 orang mati akibat koronavirus, ekonomi yang bergelut akibat kesan pandemik itu dan hubungannya tegang dengan sekutu utama AS.

“Bahaya terbesar yang kita hadapi adalah hilangnya keyakinan pada diri kita sendiri, hilangnya keyakinan terhadap kehebatan negara kita,” kata Trump.

Selama berbulan-bulan Trump mengatakan tanpa bukti bahawa pilihan raya di negara ini dicabul dan memberi tekanan kepada pegawai negeri untuk membatalkan keputusan tersebut.

Pada tunjuk perasaan berhampiran White House pada 6 Januari lalu, Trump mendorong pengikutnya untuk berarak ke bangunan tersebut ketika Anggota Parlimen sedang mengesahkan kemenangan Biden.

Dalam ucapan perpisahan itu, tanpa menyebut secara spesifik keputusan Twitter untuk menggantung akaun @realDonaldTrump, merujuk kepada kebebasan bersuara yang disekat oleh syarikat itu.

Sebelum ini Twitter mengatakan penggantungan akaun tersebut kerana ia risiko menghasut keganasan seterusnya.

“Membataskan perbahasan bebas dan terbuka melanggar nilai-nilai teras dan tradisi. Amerika bukanlah bangsa jinak yang perlu dilindungi dan dilindungi dari mereka yang tidak kita setujui,” katanya.

Dalam pernyataan yang dirakamkan itu, Trump turut mengetengahkan aspek kepresidenannya yang menjadi kebanggaannya.

“Kami melakukan apa yang kami perlu perlu buat apabila datang ke sini dan banyak lagi, Saya menghadapi pertempuran yang sukar, pergaduhan yang paling sukar, pilihan yang paling sukar – kerana itulah yang anda pilih untuk saya lakukan,” ujarnya.

Trump menyatakan perjanjian perdamaian di Timur Tengah yang ditadbir oleh pentadbirannya dan memuji agenda dasar luarnya.

“Kami menghidupkan semula pakatan dan mengumpulkan negara-negara di dunia untuk menentang China seperti yang tidak pernah berlaku sebelumnya. Saya sangat bangga menjadi presiden pertama dalam beberapa dekad yang tidak memulakan perang baharu,” katanya lagi.

Trump, meninggalkan White House di tengah-tengah perpecahan yang mendalam, mengakui keganasan rusuhan Capitol.

“Semua orang Amerika merasa ngeri dengan serangan di Capitol.. Keganasan politik adalah serangan terhadap semua yang kita hargai sebagai rakyat Amerika. Ia tidak boleh ditoleransi,” katanya.

Dan presiden, yang diramalkan kehilangan masa depan politik setelah rusuhan itu, menyatakan beliau akan terus bergerak.

”Sekarang, ketika saya bersiap untuk menyerahkan kuasa kepada pentadbiran baharu pada tengah hari Rabu, saya ingin anda tahu bahawa gerakan yang kita mulakan baharu saja bermula,” kata Trump.

“Saya keluar dari tempat yang megah ini dengan hati setia dan gembira serta semangat optimis,dan keyakinan tinggi bahawa untuk negara kita dan untuk anak-anak kita, yang terbaik masih ada,” kata Trump. – MalaysiaGazette