Anchan

BANGKOK – Seorang wanita Thailand telah dipenjara selama 43 tahun kerana mengkritik keluarga diraja, hukuman paling keras di negara ini kerana menghina monarki.

Bekas penjawat awam, yang hanya dikenali sebagai Anchan, menyiarkan klip audio dari podcast di media sosial.

Wanita berusia 63 tahun itu mengatakan dia hanya berkongsi fail audio tetapi tidak memberi komen mengenai kandungannya.

Undang-undang Thailand melarang keras penghinaan terhadap monarki – memiliki undang-undang tersebut paling di dunia.

Setelah berehat tiga tahun, Thailand menghidupkan kembali undang-undang kontroversial itu pada akhir tahun lalu dalam usaha untuk mengekang protes anti-pemerintah selama berbulan-bulan, dengan para penunjuk perasaan menuntut perubahan terhadap monarki.

Anchan mengaku bersalah atas 29 pelanggaran berasingan dalam berkongsi dan menyiarkan klip di YouTube dan Facebook antara tahun 2014 dan 2015, kata peguamnya kepada agensi berita Reuters.

Dia pada mulanya dijatuhi hukuman 87 tahun, tetapi dikurangkan separuh kerana membuat pengakuan bersalah.

Anchan adalah antara kumpulan 14 orang yang didakwa mengkritik monarki selepas junta tentera merampas kuasa pada tahun 2014, bersumpah untuk menghentikan kritikan terhadap monarki.

Kumpulan itu dituduh memuat naik podcast, yang popular dalam kalangan pembangkang, yang mempersoalkan akaun rasmi monarki.

Pengarang podcast hanya menjalani hukuman dua tahun penjara dan telah dibebaskan.

Perbicaraan diadakan secara tertutup dan bukti terhadap defendan dirahsiakan atas alasan keselamatan negara. – MalaysiaGazette