Gambar hiasan

TOKYO – Angka bunuh diri meningkat di Jepun pada tahun 2020 selepas satu dekad menurun, dengan jumlah wanita yang membunuh diri meningkat di tengah-tengah tekanan emosi dan kewangan disebabkan oleh wabak koronavirus.

Data polis yang dikeluarkan pada hari ini menunjukkan sebanyak 20,919 kes bunuh diri tahun lalu, pertambahan 750 kes berbanding 2019.

Bunuh diri mempunyai sejarah yang panjang di Jepun sebagai cara untuk menghindarkan rasa malu atau tidak jujur dan kadar bunuh diri telah lama mendahului Kumpulan Tujuh negara.

Tetapi usaha bersepadu nasional berjaya menurunkan angka sekitar 40 peratus selama 15 tahun yang merangkumi 10 tahun secara berturut-turut sejak 2009.

Angka bunuh diri menurun lebih rendah pada separuh pertama tahun 2020, tetapi dari bulan Julai dan seterusnya jumlahnya meningkat ketika kesan wabak koronavirus melanda, kata aktivis dan penyelidik.

Mengikut jantina, 13.943 lelaki dan 6.976 wanita meragut nyawa mereka – penurunan 1 peratus pada tahun sebelumnya untuk lelaki tetapi kenaikan 14.5 peratus untuk wanita, yang cenderung bekerja di sektor perkhidmatan dan runcit.

Rata-rata wanita hilang pekerjaan semasa wabak Covid-19.

”Kecenderungan bunuh diri oleh wanita terus meningkat. Bunuh diri disebabkan banyak sebab tetapi saya rasa satu perkara yang pasti ialah kesan koronavirus dalam gaya hidup dan ekonomi,” kata jurucakap Kementerian Kesihatan.

Bulan Oktober tahun lalu merekodkan kes bunuh diri tertinggi iaitu 2,153 kes dalam tempoh lima tahun.

Jumlah kes bunuh diri membabitkan wanita sebanyak 851, meningkat 82.6 peratus pada bulan yang sama pada tahun 2019.

Selama bertahun-tahun Jepun mendapatkan bantuan psikologi ketika kes bunuh diri mencapai kemuncaknya kepada 34.427 pada tahun 2003.

Melalui gabungan usaha pemerintah dan korporat yang termasuk mengenal pasti kumpulan berisiko, kes bunuh diri telah menurun kepada 20,000 pada tahun 2019, sebelum koronavirus menyerang. – MalaysiaGazette